Reorganizara IKEA a fost decisă la o şedinţă secretă condusă de Mathias Kampradk, fiul cel mai tânăr al fondatorului companiei suedeze, Ingvar Kamprad. Şedinţa a avut loc în 2014, dar abia acum ies la suprafaţă detaliile.
Potrivit Reuters, holdingul olandez care controlează în prezent toată activitatea IKEA va mai deţine în viitor doar reţeaua de magazine a companiei.
Restul activităţilor, cum ar fi fabricile de mobilă şi designul produselor, vor fi transferate pe compania Inter IKEA, cea care deţine marca suedeză şi divizia de investiţii imobiliare.
„IKEA lucrează la cea mai importantă restructurare din ultimii 30 de ani, prin care grupul va fi spart în două afaceri diferite”, spune Tom Bergin, corespondent Reuters.
Prin separarea mărcii de afaceri, Ingvar Kamprad a dorit să pună la adăpost grupul. Orice tentativă de preluare ostilă a magazinelor și fabricilor ar fi fost inutilă câtă vreme numele IKEA ar fi rămas în proprietatea familiei fondatoare. Din acest punct de vedere, situația nu se va schimba foarte mult nici după reorganizare, deoarece magazinele vor rămâne în continuare pe o firmă diferită de cea care deține marca suedeză.
Pe de altă parte, însă, separarea activității de producție de cea de comerț ar putea influența performanțele grupului.
„Ar putea apărea conflicte intra-grup, ar putea fi tensiuni între diviziile care au funcționat până acum sub aceeași umbrelă și care vor fi de acum sub umbrele diferite”, mai spune Tom Bergin, corespondent Reuters.
Însă o firma de consultanță contractată în 2011 de IKEA susținea contrariul. Și anume că vechea organizare gândită în anii 80 împiedică dezvoltarea grupului în noile condiții din piață.
IKEA are în prezent o rata a profitabilității de 14%, neobișnuit de mare pentru industria mobilei. Dar nu are o prezență solidă pe internet. IKEA a considerat întotdeauna că rentabilitatea vânzărilor online este prea mică și că în magazin clienții bagă mai multe produse în coș decât dacă și-ar face cumpărăturile pe site-ul companiei.
Totuși, IKEA riscă să piardă teren în fața unor platforme precum Amazon, iar reorganizarea grupului suedez ar putea fi urmată și de o nouă strategie a vânzărilor online.