La sfârșitul lunii decembrie a anului trecut, s-a aflat că Grup Feroviar Român, deținut de Gruia Stoica, vrea să cumpere trasportatorul național de marfă din Bulgaria. Licitația pentru privatizare s-a anulat însă, așa cum au anunțat responsabilii bulgari, respectiv Agenția de Privatizare și Postprivatizare de la Sofia.
Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a anunțat joi că este în negocieri cu GFR, singura companie rămasă în cursă pentru privatizarea CFR Marfă, întrucât compania condusă de Gruia Stoica pune condiții în oferta financiară. „Atât timp cât se va renunța la condiții, vom merge mai departe”, a spus Relu Fenechiu, precizând că în caz contrar compania va fi descalificată.
Grup Feroviar Român se bătea cu alți șase investitori interesaţi de preluarea diviziei de marfă a companiei feroviare de stat din Bulgaria, anunța Novinite.
Gruia Stoica intra în această competiție prin Bulgarian Railway Company, o firmă locală unde are partneri bulgari. Este de fapt primul operator privat de transport feroviar din Bulgaria.
Aceasta era a doua încercare de preluare a transportului feroviar de marfă de la sud de Dunăre. La prima licitație de vânzare, Grupul Feroviar Român a fost descalificat pentru că nu a îndeplinit condițiile privind cifra minimă de afaceri. Privatizarea însă a eșuat iar Sofia a mai scăzut pretențiile.
Cel mai important competitor este grupul rusesc RZD, deținut de stat. Este un gigant care are aproape monopol în țara de origine, dar acum vizează extinderea.
Divizia de marfă din grupul feroviar bulgăresc este singura profitabilă a BDZ. Banii obţinuţi din privatizare urmau să fie utilizaţi pentru acoperirea datoriilor şi revigorarea secţiunii care se ocupă de transportul pasagerilor.
Compania a participat în trecut și la privatizarea transportului feroviar de marfă din Ungaria. A oferit 300 de milioane de dolari, dar a pierdut licitația.