Se spune că regulile sunt făcute să fie încălcate, iar în industria auto vorba a fost luată de bună. În 1974, autoritatea de protecţia mediului din America a găsit montaţi pe mașinile Volkswagen doi senzori care la o anumită temperatură dezactivau o parte din sistemele de control al emisiilor. MarketWatch scrie că dispozitivele au fost descoperite pe aproximativ 25.000 de autoturisme ale mărcii, însă atunci Volkswagen a scăpat ușor. Și-a cumpărat liniștea și nici măcar nu a dat prea mulţi bani. Compania a plătit 120 de mii de dolari pentru a închide dosarul, iar autorităţile nu i-au cerut nici măcar să-și recunoască greșelile.
În 1995 și General Motors a trebuit să plătească pentru a stinge un scandal similar. Departamentul american de Justiţie acuza gigantul că a montat ilegal dispozitive care manipulau controlul emisiilor pe aproape jumătate de milion de mașini de lux Cadillac. Împreună, autoturismele aruncaseră în aer cu o sută de mii de tone de monoxid de carbon mai mult decât dacă ar fi respectat legea, spuneau pe atunci autorităţile. Pentru a închide dosarul General Motors a plătit 45 de milioane de dolari, din care amenda era doar 11 milioane, iar restul cheltuielilor au mers către dezvoltarea unor tehnologii mai prietenoase cu mediul, dar și către rechemarea în service a mașinilor afectate. Acesta era chiar primul caz de rechemare din motive de mediu din istoria Americii.
Însă la scurt timp au venit altele. Trei ani mai târziu prinși cu minciuna au fost cei de la Ford. Agenţia americană de mediu acuză compania că pentru a da peste cap sistemul de control al emisiilor instalase un dispozitiv special pe 60.000 de furgonete Econoline produse cu un an mai devreme, în 1997. Software-ul creștea emisiile de oxizi de azot pentru nivelul legal. Compania a trebuit scape de dispozitiv în urma unei campanii de rechemări care a costat 1,3 milioane de dolari. A mai avut de plătit o amendă de 2,5 milioane, plus alte 4 milioane pentru investiţii în proiecte de reducere a poluării şi certificate pentru emisiile de oxid de azot.
În același an, autorităţile găseau probleme şi la subsidiara americană a celor de la Honda. Compania a fost acuzată că dezactivase din computerul de bord avertizările care îi arătau şoferului că are probleme cu motorul, iar sistemul de control al emisiilor nu funcţionează. Astfel că acesta ar fi putut polua mult mai mult, fără să știe. Afectate au fost nu mai puţin de 1,6 milioane de maşini, spuneau autorităţile. Printre ele modele cu vânzări mari precum Honda Accord, Civic sau Prelude. Amenda în sine a fost de 12,6 milioane de dolari dar factura a crescut cu alte cel puţin 250 de milioane pentru alte măsuri cerute de justiţia americană. E însă mult sub cele 18 miliarde cât i-ar putea costă acum greșeala pe cei de la Volkswagen.
Citiți și: