Foto: forum.peundemerg.ro
Tratamente de albire a dinților, masaje terapeutice, cheltuieli de protocol, dar și rate la mașini de lux precum Range Rover Evoque (37.000-52.000 de euro), toate sunt necesare, în opinia constructorului italian Salini Impregilo, pentru construirea autostrăzilor din România.
Compania italiană Salini-Impregilo care realizează împreună cu SECOL - Societa Edile Construzioni e Lavori, o altă firmă italiană, lotul 2 din autostrada Lugoj-Deva, a justificat avansul încasat de la statul român cu facturi eliberate pentru tot felul de servicii și bunuri, fără legătură cu realizarea unei autostrăzi.
Informațiile sunt cuprinse într-un ”raport de evaluare și control a capacității administrative”, realizat în vara anului trecut de către Ministerul Fondurilor Europene (MFE), deținut în exclusivitate de Digi24.ro (vezi foto). Raportul reprezintă ”verificarea modului de îndeplinire de către beneficiarii Programului Operațional Sectorial Transport a obligațiilor stabilite” într-o instrucțiune privind utilizarea avansurilor primite.
Potrivit legislației, la demararea lucrărilor, Salini-Impregilo și SECOL Societa Edile Construzioni e Lavori au primit un avans de 84,4 milioane lei, fără TVA, respectiv 15% din valoarea contractul pentru lotul 2 Lugoj-Deva, în valoare totală de 562 milioane lei, fără TVA. Pentru a justifica avansul primit, constructorii italieni au prezentat facturi fără legătură cu lucrările propriu-zise. ”Antreprenorul a inclus ca justificare a avansului documente privind masaj terapeutic, albire dentară, protocol, masă servită la echipa de arbitraj, polițe de asigurare, folie securizare-omologare, rată lunară Land Rover Range Rover Evoque etc”, se arată în raport.
Controlorii MFE atenționează CNADNR că aceasta are obligația de a recupera avansurile și de a sesiza Direcția Națională Anticorupție, exceptând cazul în care aceste cheltuieli au fost incluse din eroare în deconturi. Trebuie spus că astfel de situații sunt foarte periculoase în relația cu Comisia Europeană. Dacă astfel de cheltuieli trec filtrul autorităților române, sunt decontate constructorilor și sunt observate de către oficialii europeni, riscăm să ne fie retrasă finanțarea nerambursabilă acordată.
Astfel de situații nu sunt însă o excepție la CNADNR. În urmă cu zece ani constructorul Bechtel a trimis CNADNR spre decontare facturi pentru diverse obiecte fără legătură cu autostrada, precum pentru mese de biliard, chiuvete folosite, televizoare color, fiare de călcat, ceasuri pentru bărbaţi cu brăţară metalică. Ulterior, reprezentanţii Bechtel au declarat că lucrurile au fost "corectate", precizând că facturile pentru două ceasuri, acordate drept recunoaştere a meritelor a doi angajaţi ai Bechtel, au fost trimise CNADNR din greşeală.
Cât privește lucrările pentru care italienii vor să li se deconteze albirea diniților, acestea conțin numeroase abateri de calitate. Lucrările la lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva nu sunt conforme cu proiectul, materialul folosit la terasamente având o calitate "mediocră", a spus pentru economica.net Adrian Diaconu, director al Geotesting CI SRL, firmă contractată de CNADNR pentru a realiza expertiza tehnică a execuţiei şi a calităţii acestui lot.
Salini-Impregilo a lucrat şi pe autostrada Sibiu - Oraştie Lot 3, autostradă închisă la nici un an de la inaugurare după ce s-a descoperit apă la zece metri sub autostradă și au apărut fisuri în asfalt. Autostrada a fost şi demolată parţial între timp.
Supărați pe statul român, firma italiană a amenințat recent că se vor adresa instanțelor. Constructorul a declarat pentru Digi24 că nu recunoaşte expertiza făcută la cererea Companiei de Drumuri, care scoate la iveală probleme în ceea ce priveşte materialele folosite şi în ceea ce priveşte execuţia taluzurilor şi a terasamentelor. Italienii spun că se vor plânge inclusiv la Bruxelles, de unde vin banii pentru această autostradă. Dacă li se va da dreptate, autorităţile române riscă să le plătească penalităţi, dar şi să primească sancţiuni de la Uniunea Europeană.