Ministerul Fondurilor Europene are în intenţie să deschidă centre de informare privind fondurile europene în fiecare judeţ al ţării. Proiectul are o valoare impresionantă - 14 milioane de euro - şi este considerat o risipă de bani de specialiştii consultaţi de Digi24. Ei spun că un astfel de centru şi-a dovedit ineficienţa în Bucureşti, unde fiecare angajat avea de răspuns la o singură solicitare pe zi. Eşecul este recunoscut şi de ministrul Eugen Teodorovici, care promite însă că la a doua încercare lucrurile vor ieşi mai bine.
3 milioane de euro s-au investit acum doi ani pentru ca românii dornici să acceseze fonduri europene să aibă cui pune întrebări în caz de nelămuriri. În primul an şi jumătate de funcţionare, cei şase angajaţi ai Centrului de Informare pentru Fonduri Structurale au primit 4200 de solicitări. Mai exact, fiecare angajat al centrului a avut de răspuns la doar o întrebare pe zi. Centrul a rămas funcţional până la sfârşitul lunii februarie 2014.
„Practic, proiectul s-a terminat în decembrie, dar ei au mai prelungit pentru încă două luni, iar în aceste două luni nu prea a mai venit nimeni. Dacă au venit patru persoane e bine. Vineri a fost ultima zi”, a povestit pentru Digi24 un fost angajat al Centrului, sub protecţia anonimatului.
Ineficienţa centrului care trebuia să informeze cu privire la fondurile europene a ajuns şi la urechile ministrului Eugen Teodorovici, care este însă decis să mai facă o încercare. „Era greu de ajuns la acel centru şi eu am reproşat, în general, prea multă pasivitate”, spune oficialul.
Cu 14 milioane de euro, şeful Fondurilor Europene vrea să înfiinţeze acum nu unul, ci 41 de astfel de centre, care să funcţioneze cu unul sau doi angajaţi. Ministrul promite că noile centre vor fi mai bine organizate. „Este nevoie de crearea acestei reţele în teritoriu. Noi vom finanţa practic dotarea acestor spaţii din cele 41 de judeţe, inclusiv angajarea de persoane în aceste centre, cu unul sau doi angajaţi”, consideră Eugen Teodorovici.
Specialiştii nu văd însă rostul creării noilor puncte de informare şi oferă alternative mai ieftine. „Nu văd de ce o replică la scară mai mare ar avea mai mai mult succes decât cel care a fost deja experimentat. O sumă de 14 milioane de euro este enormă. Ar fi mult mai util să îşi dezvolte un sistem de consiliere online”, crede consultantul pe probleme de fonduri europene Adriana Miron.
Potrivit specialiştilor, astfel de centre de informare s-ar putea dovedi utile în oraşele mici sau la ţară, acolo unde oamenii nu sunt obişnuiţi să caute informaţii pe Internet.