Ungaria este obligată să deblocheze proiectul BRUA, acea conductă de gaze plecată din Bulgaria care ar trebui să ajungă în Austria, dar pe care Budapesta a decis să nu o mai prelungească spre centrul Europei, dincolo de graniţele sale. Agenția Europeană pentru Reglementarea Energiei a luat decizia de a impune Ungariei interconectarea cu Austria.
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Partea proastă este că deşi există această impunere, sunt şanse mari ca Ungaria să ignore ceea ce transmite Bruxelles-ul şi să joace tot cartea proprie. Procendura de infringement este de lungă durată.
Blocarea conductei pe teritoriul Ungariei a fost justificată de șeful companiei de transport de costurile proiectului - ar economisi un miliard de euro. O sumă exagerată, în condiţiile în care cei aproape 480 de kilometri de pe teritoriul României costă 480 de milioane de euro. În plus, proiectul beneficiază de fonduri comunitare, în cadrul proiectelor menite să reducă dependența Europei de gazul rusesc. Cu ajutorul BRUA, gazele naturale din regiunea caspică, Marea Neagră şi din alte posibile surse, inclusiv gaz natural lichefiat, vor putea ajunge în Europa Centrală.
Proiectul gazoductului BRUA
De ce Ungariei îi convine să blocheze proiectul
Blocajul are însă altă justificare. Ungaria este interconectată cu celalalte pieţe din sudul continentului, spre Balcani. Practic, Budapesta, în condiţiile izolării BRUA, ar deveni hub regional, deşi nu are resurse de gaze. Ungaria a făcut mai mulţi paşi astfel încât să aibă o poziţie dominantă. A rezervat la licitaţia desfăşurată toată capacitatea viitoarei conducte pentru două decenii.
Statele implicate, dar și companii-cheie din sectorul energetic din regiune au depus puncte de vedere la Agenţia Europeană de Reglementare. Culmea, printre acestea nu se numără România, deşi pe pe acest traseu, România ar fi cea mai afectată, pentru că este şi producător de gaze, unul care poate deveni mult mai relevant când se vor extrage resursele din Marea Neagră. În această regiune, datorită poziţiei, dar şi resurselor, România poate aspira la titlul de hub regional, dar nu face nimic pentru asta. Nici măcar nu concurează.
Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale
Noi și partenerii noștri 143 stocăm și/sau accesăm informații pe dispozitivul dvs., precum identificatorii cookie unici pentru prelucrarea datelor cu caracter personal. Puteți accepta sau gestiona alegerile dvs. făcând clic mai jos sau în orice moment, pe pagina cu politica de confidențialitate. Aceste alegeri vor fi raportate partenerilor noștri și nu vă vor afecta navigarea.Mai multe detalii
Noi si partenerii nostri (retelele de socializare si agentiile de publicitate partenere, precum si furnizorii nostri de servicii de date analitice) prelucram date pentru a permite website-ului sa functioneze, pentru a personaliza continutul si anunturile publicitare afisate in functie de interesele si/sau profilul dvs., pentru a va oferi functionalitati aferente retelelor de socializare si pentru a analiza traficul pe website. Beneficiati de drepturile prevazute de art. 15-22 din GDPR in legatura cu prelucrarea datelor cu caracter personal. Aceste drepturi pot fi exercitate prin modalitatea indicata aici. Prin click pe “ACCEPT TOATE”, acceptati folosirea tuturor Tehnologiilor de tip Cookie, care implica inclusiv acceptul dvs. cu privire la stocarea/accesarea informatiilor de catre Vendor-ii cu care colaboram. Prin click pe “VREAU SA MODIFIC SETARILE INDIVIDUAL” puteti schimba preferintele in mod individual, mai putin cele legate de cookie strict necesare pentru functionarea website-ului.
Atât noi, cât și partenerii noștri prelucrăm datele pentru a oferi:
Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Măsurarea performanței reclamelor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Măsurarea performanței conținutului. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.