Video Dobrogea, polul de energie regenerabilă al țării. Cum poate câștiga pariul pe hidrogen verde
Energia verde este viitorul. La această concluzie au ajuns experții de la summit-ul pentru climă desfășurat recent în Scoția. Una dintre soluții ar fi înlocuirea combustibilului fosil cu hidrogen. De altfel, şi Comisia Europeană a publicat, anul trecut, planurile pentru următorul deceniu, planuri care prevăd dezvoltarea capacităţilor de hidrogen din surse regenerabile. Specialiştii din România vin cu vești bune şi spun că Dobrogea ar putea deveni o regiune importantă din Europa Centrală și de Est în acest sens.
Conform specialiștilor, Dobrogea este deja polul de energie regenerabilă al României, deoarece aici, în județele Tulcea și Constanța, găsim cele mai multe parcuri eoliene din țară. Iar cu electricitatea produsă de turbinele eoline, prin intermediul electrolizei apei, se poate obţine hidrogen verde.
„Dobrogea are al doilea mare potențial din Europa, după Scoția, în ceea ce privește producerea energiei eoliene. Iar aici intervine tehnologia de electroliză, care poate transforma energia verde produsă de eoliene în hidrogen verde”, spune managerul Alexandru Bădescu.
„În Dobrogea, hidrogenul se poate produce prin electroliză. Este considerată, la momentul acesta, tehnologia de vârf care poate să asigure acest lucru. Hidrogenul produs, obținut din electroliza apei folosind energie din surse regenerabile, este considerat hidrogen verde”, confirmă Eden Mamut, profesor universitar.
Pentru ca România să producă hidrogen verde e nevoie însă și de rețele de transport și distribuție.
Unde poate fi folosit hidrogenul verde
Hidrogenul ar putea fi folosit în rafinării, combinate siderurgice şi diferite sectoare de transport, inclusiv în cel public. Sunt țări în lume în care autobuzele pe hidrogen pot fi văzute deja în trafic. Deși costă 700 de mii de euro unul, investiția în protejarea mediului merită toți banii, spun specialiștii.
„Este gândit și conceput să parcurgă minimum 350 de km, în cele mai grele condiții. Ca avantaj la transportul public, el poate parcurge două trasee, adică două schimburi, să lucreze de dimineața până seara cu o singură încărcare. Ceea ce vine cu un avantaj foarte mare este că încarcarea durează între 5 și 10 minute”, explică Dan Antoniu Pop, consultant în vânzări, vorbind despre un astfel de autobuz pe hidrogen.
„Aici vedem partea prin care se alimentează autobuzul cu hidrogen. Avem o cuplă rapidă, care se conectează la pompa de combustibil, avem diverse informații, presiunea la care este hidrogenul în acest moment o vedem aici” - arată un cunoscător al unui asemenea tip de autobuz.
Primăria Constanța vrea să treacă la autobuze pe hidrogen
Astfel de autobuze ar putea circula, în câțiva ani, și în Constanța, anunță edilul orașului.
„Ne gândim foarte serios. La Constanța constituim, am început deja, o agenție de dezvoltare intracomunitară pentru transport metropolitan. Asta înseamnă că vrem să extindem compania de transport CT BUS și în localitățile limitrofe”, a declarat pentru Digi24 Vergil Chițac, primarul orașului Constanța.
Până în 2030, Dobrogea ar putea atrage o parte considerabilă a investiţiilor din Uniunea Europeană: până la 42 de miliarde de euro sunt disponibile pentru electrolizoare şi cam tot atâtea pentru sursele de energie regenerabilă aferente. Potrivit strategiei Comisiei Europene, hidrogenul va genera investiții între 180 și 470 de miliarde de euro până în 2050.