Construcția gazoductului BRUA (coridorul de transport Bulgaria-România-Ungaria-Austria - n.r.) , care urma să conecteze sistemele de transport de gaze naturale ale României, Bulgariei, Ungariei și Austriei, ar putea fi bocată după ce autoritățile ungare au anunțat astăzi că Austria ar putea fi exclusă din proiect, potrivit icis.com, citat de profit.ro.
În proiectul actual, BRUA prevede construcția pe teritoriul României a unei noi conducte de gaz, cu o lungime de aproximativ 479 kilometri, și trei noi stații de comprimare, la Jupa, Bibești și Podișor.
Gazoductul ar urma o capacitate inițială de 1,75 miliarde metri cubi pe an, majorată ulterior la 4,4 miliarde metri cubi pe an (BRUA faza 2).
Totuși, operatorul ungar de transport de gaze FGSZ a anunțat astăzi, potrivit icis.com, că gazoductul se va opri în Ungaria.
FGSZ afirmă că singura secțiune "viabilă" a gazoductului este interconectorul existent Ungaria-România, care poate fi extins la 5,26 miliarde metri cubi pe an, de la o capacitate de 4,4 miliarde de metri cubi.
FGSZ a adaugat că a contactat operatorul român Transgaz cu privire la alocarea capacităților. ANRE nu a exprimat încă un punct de vedere.
Efectele pe care le-ar putea avea o astfel de decizie
Dacă gazoductul nu va mai ajunge însă în Austria, companii ca ExxoMobil sau OMV, care mizează pe exportarea gazelor din Marea Neagră, ar putea fi excluse de pe lista exportatorilor din regiune.
Pe de altă parte, compania rusă Gazprom ar putea folosi infrastructura existentă pentru a vinde gaze rusești în regiune.
Transgaz a semnat miercuri Memorandumul pentru coridorul vertical de transport gaze naturale nord-sud
"Transportatorii de gaze naturale Transgaz (România), DESFA (Grecia), Bulgartransgaz (Bulgaria), FGSZ (Ungaria) şi compania ICGB, responsabilă cu interconectarea Grecia - Bulgaria au semnat Memorandumul de Înţelegere privind Coridorul Vertical de transport, pe direcţia Nord-Sud.
Documentul defineşte intenţia semnatarilor de a coopera pentru transportul gazelor naturale din Grecia, via Bulgaria-România-Ungaria, înspre piaţa UE, cu asigurarea posibilităţilor tehnice de reversibilitate, pentru diversificarea rutelor şi surselor de aprovizionare ale statelor Uniunii", a anunţat Ministerul Economiei.
Scopul noului coridor transfrontalier şi efectele pentru România
Realizarea noului coridor transfrontalier va spori securitatea energetică a României, prin facilitarea accesului la surse și trasee diversificate de aprovizionare și interconectarea cu piața energetică regională și europeană a gazelor naturale.
Proiectul deschide oportunități de implicare a furnizorilor de echipamente și servicii energetice din România și din restul Europei. Un alt efect economic pozitiv este generarea de locuri de muncă, la lucrările de execuție și exploatare de pe teritoriul României. În perspectivă, noua infrastructură poate fi conectată la posibilele noi surse de gaze naturale din Marea Neagră.
Istoria unui proiect strategic
Conceptul Coridorului Vertical de transport gaze naturale, pe axa Nord-Sud, s-a conturat la Bruxelles în decembrie 2014, în contextul preocupării UE pentru livrări sigure de energie la prețuri competitive, asigurarea interconectării mai bune între rețelele de transport și diversificarea rutelor și surselor de aprovizionare ale Uniunii, prin Coridorul Sudic.
Obiectivele Uniunii Energetice prevăd ca toate țările din Europa Centrală și de Sud-Est să aibă acces la cel puțin trei surse diferite de aprovizionare cu energie, în viitor.
În acest context, Transgaz a semnat cu Comisia Europeană (9 septembrie 2016) Acordul de Finanțare a coridorului de transport Bulgaria-România-Ungaria-Austria (BRUA), finanțat în faza I cu 179,32 mil. euro, fonduri nerambursabile.
Ca proiect strategic, BRUA plasează România în centrul ecuației energetice regionale, prin
valorificarea resurselor proprii și prin rolul activ în redistribuirea, spre piața europeană, a resurselor energetice transportate dinspre zonele Mării Caspice, Orientului Mijlociu și Mediteranei de Est.
SNTGN Transgaz SA Mediaș, companie aflată sub autoritatea Ministerului Economiei, este operatorul tehnic al Sistemului Național de Transport (SNT) gaze naturale.