Introducerea în aprilie a supraccizei de 7 eurocenţi pe litru de carburant s-a făcut cu promisiunea că transportatorilor li se vor înapoia 4 cenţi.
„Rambursarea, deocamdată, nu funcţionează. Numărul de 240 de dosare faţă de cele 20.000 anticipate ar trebui să dea de gândit”, spune Dragoş Anastasiu, transportator.
La jumătate de an de la introducerea taxei suplimentare pe carburant, şefa de la Finanţe nu ştie câţi bani a adus supracciza în plus în visteria statului.
„Am încasat destul de mult din acciză. Nu putem calcula separat cât a fost această supraacciză, dar ştim cât s-a colectat în general pe acciză, 17,5 miliarde de lei, cu 11,2% la sută faţă de anul trecut. Sunt colectările totale”, a declarat Ioana Petrescu, ministrul Finanţelor.
De fapt, bani în plus au ajuns la buget şi pentru că anul acesta au fost plătite la un curs de 4 lei şi 73 de bani, cu mult mai mare decât cel din 2013. Acesta a fost special stabilit de Guvern, care nu a mai ţinut cont de cursul anunţat de Banca Centrală Europeană aşa cum se întâmpla în trecut.
Un curs mai mare pentru acciză şi taxa suplimentară introdusă din aprilie au făcut ca la benzinăriile din România, litrul de carburant să fie printre cele mai scumpe din Europa.
„Vă garantez că niciun transportator care iese afară nu alimentează în România, că nu are un motiv. În momentul în care ai 1,01 (euro pe litru, n.r.) la graniţa cu Ungaria şI 1,06 la graniţa cu Bulgaria de ce să alimentezi în România, unde ai 1,13 plus TVA? S-a ajuns la o scadere a consumului cu 4%”, spune Ion Lixandru, transportator.
Cele mai ieftine sortimente de benzină şi motorină costă, în medie, 6,2 lei pe litru.