Concentrarea pe pe digitalizare ar putea aduce economiei României 50 miliarde de euro până în 2030, astfel că economia digitală ar putea reprezenta la acel moment cel puţin 20% din PIB-ul ţării, arată un studiu coorodnat de Frames și citat de Mediafax. Comparativ, în 2016, economia digitală reprezenta 6,9% din PIB, echivalentul a 12 miliarde de euro.
Dezvoltarea economică semnificativă din ultimii 20 de ani, bazată pe exporturi, investiţii străine, pe forţa de muncă relativ ieftină şi mai ales pe consum riscă să se transforme într-un dezavantaj în următorii ani, dacă nu este schimbat modelul de dezvoltare.
Potrivit experţilor, această reorientare economică este absolut necesară mai ales în contextul scumpirii forţei de muncă şi, în general, a crizei de pe piaţa resurselor umane.
Studiul arată că, între 2016 şi 2019, economia digitală românească a înregistrat un ritm de creştere de aproape cinci ori mai rapid decât cele din principalele economii europene.
În 2020, pe fondul crizei economice generate de pandemie, cele peste 30.000 de firme româneşti angrenate în business-ul tehnologic ar putea raporta afaceri similare cu cele de anul trecut, însă în 2021, motorul creşterii economice ar putea accelera din nou.
Dacă România va implementa automatizarea şi digitalizarea, peste 1 milion de locuri de muncă ar putea fi create numai în acest sector.
Cele mai multe joburi ar urma să fie create în activităţi care presupun prelucrarea şi utilizarea datelor, activităţi de suport şi programare. Digitalizarea va aduce şi o creştere semnificativă a competenţelor angajaţilor din economie, aceştia urmând să fie obligaţi să utilizeze aplicaţii online sau alte instrumente tehnologice în activitatea lor de zi cu zi.
Conform celor mai recente date disponibile, România avea, anul trecut, 29 de microîntreprinderi şi firme mici şi mijlocii (IMM) la mia de locuitori, mult sub media europeană, de 58 de IMM-uri la 1.000 de locuitori. Astfel, ţara noastră era pe ultimul loc în UE la acest capitol, tot la fel ca în anii trecuţi.
În prezent, prea puţine companii româneşti folosesc instrumente digitale. Studiile recente arată că firmele din România alocă, în medie, doar 5% din resurse în scopul digitalizării activităţii de producţie şi servicii.
Doar 10% dintre IMM-urile din România au activitate de inovare, ceea ce ne clasează pe ultimul loc în UE şi la acest capitol.
Asta în condiţiile în care se estimează că, până în 2030, peste 60% dintre activităţile economice la nivel mondial vor fi automatizate.