Valoarea hainelor nevândute, rămase în magazine şi depozite, a ajuns la cifra record de 160 de miliarde de euro
Industria textilă și moda au înregistrat pierderi mari din cauza pandemiei. Multe fabrici au fost închise din cauza lipsei de comenzi, iar în sector sunt stocuri uriașe.
Firma de consultanţă McKinsey estimează că la nivel mondial valoarea hainelor nevândute, aflate în magazine şi depozite, variază între 140 şi 160 miliarde de euro, mai mult decât dublu faţă de nivelul normal.
Vânzările de îmbrăcăminte au scăzut cu 17% anul trecut. Magazinele, de orice fel, au acumulat stocuri uriașe și acum renunță la împrospătarea colecției pentru sezonul de primăvară.
În aceste condiţii, lanţul britanic Marks & Spencer şi cel german Hugo Boss au decis să facă comenzi mai mici decât de obicei pentru colecţia de primăvară din acest an.
Acestea se duc pe lanțul marilor centre de producţie de îmbrăcăminte, cum este Bangladesh, ale căror economii depind de exporturile de textile. În prezent fabricile de textile din Bangladesh au probleme în a rămâne deschise. Un sondaj citat de Reuters arată că industria textilă a primit cu 30% mai puţine comenzi decât de obicei, în condiţiile în care carantina introdusă înainte de Crăciun în mai multe ţări din Europa a fost urmată de o nouă izolare în Japonia.
În mod normal, comenzile ajung în fabrici cu trei luni înainte de termenul de livrare. Acum există fabrici asiatice care nu au acoperit programul nici pentru martie.
Industria globală de textile suferă încă de pe urma unui an 2020 dezastruos şi mizează pe o revenire care este însă ameninţată de un nou val de măsuri de carantină şi campaniile naţionale de vaccinare cu rezultate diferite. În plus, o parte dintre marii retaileri se confruntă cu stocurile mari de haine de anul trecut, care în mod normal ar fi fost eliminate cu prilejul soldurilor. Dar campaniile de reduceri, incluziv din cauza restricțiilor, nu au generat venituri la amploarea altor ani. În aceste condiții prioritară este golirea stocurilor și mai puțin împrospătarea colecțiilor.
Viitorul pe termen scurt este nesigur și depinde de evoluția pandemiei și a imunizării. Iar din cauza incertitudinilor, proiecțiile sunt extrem de diferite. McKinsey are un scenariu pesimist în care vânzările de îmbrăcăminte pot avea o cădere de 15% și în 2021, din cauza prelungirii restricțiilor. Există însă și scenarii optimiste, cum este prognoza Euromonitor care vede o revenire de 11%. Chiar în varianta bună a evoluției, industria va recupera doar parțial căderea din 2020.