Cum vrea UE să reducă poluarea în Europa prin taxarea centralelor de apartament, a mașinilor și transporturilor navale
Uniunea Europeană vrea să îşi restructureze piaţa carbonului, în ideea de a reduce mai rapid emisiile poluante şi a pune un preţ pe poluarea provenită din transporturile navale, rutiere şi sistemele de încălzire ale clădirilor, informează Reuters.
Executivul comunitar va propune luna viitoare cea mai amplă revizuire a sistemului de comercializare a certificatelor de emisii (ETS), de la lansarea sa în 2005, care obligă poluatorii să cumpere certificate care să acopere emisiile lor de CO2.
Actualul sistem de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) obligă centralele electrice, fabricile şi companiile aeriene cu zboruri în Europa să achiziţioneze certificate de acest fel tot mai costisitoare, creând astfel un stimulent financiar pentru a polua mai puţin, informează Agerpres.
Recent, UE a ajuns la un acord vizând reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu cel puţin 55% până în 2030 comparativ cu nivelul din 1990, o nouă ţintă mai ambiţioasă care va necesita ca emisiile să scadă mai rapid în toate sectoarele, de la agricultură şi până la industria grea.
Cele 27 de state membre ale Uniunii Europene au aprobat, cu o singură abţinere (Bulgaria), textul legislativ prin care ţintele de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră devin obligatorii din punct de vedere juridic. În același timp, Comisia Europeană pregăteşte un pachet consistent de politici menite să combată schimbările climatice.
Avertisment: Noul sistem de tarifare riscă să îi afecteze pe europenii „mai săraci”
Însă, în spatele ușilor închise, discuțiile au fost unele tensionate: Polonia a cerut mai mulți bani în Fondul de modernizare al UE, care sprijină țările cu mari industrii de cărbune sau cu un PIB mai mic pentru a construi o infrastructură mai curată.
Propunerea președintei Comisiei, Ursula von der Leyen, de a crea un nou sistem de tarifare a carbonului pentru transportul rutier și încălzirea clădirilor a fost susținută de cancelarul german Angela Merkel. Dar Morawiecki, slovenul Janez Janša, letonul Arturs Kariņš și luxemburghezul Xavier Bettel și-au exprimat îngrijorarea că ar avea un impact nedrept asupra europenilor mai săraci.
„Nu îi poți face pe cei bogați mai bogați și pe cei săraci mai săraci. Este o chestiune de corectitudine”, le-a spus prim-ministrul polonez Mateusz Morawiecki colegilor, potrivit unui oficial citat de Politico, în timp ce prezenta o diagramă care arată că sistemul de tarifare a carbonului dezavantajează pe nedrept Europa de Est și de Sud.
UE vrea să ajungă la „neutralitate climatică” până în 2050. Ce presupune acest lucru
Acordul statelor membre survine după ce plenul Parlamentului European a dat undă verde angajamentului UE de a atinge neutralitatea climatică până în 2050, adică să nu emită mai multe gaze cu efect de seră decât poate absorbi, şi să-şi reducă emisiile nete de CO2 cu cel puţin 55% în anul 2030 faţă de 1990.
Conform proiectului de document consultat de Reuters, oferta de certificate de poluare în sistemul ETS va suferi o diminuare. De asemenea, numărul de certificate care vor intra pe piaţa carbonului din UE în fiecare an va scădea şi el într-un ritm mai rapid, începând din anul care urmează după aplicarea reformelor. Proiectul nu precizează cât de rapid va fi redus plafonul.
Reuters subliniază însă că propunerea ar putea să sufere modificări înainte de a fi publicată. În plus, statele membre UE şi Parlamentul European trebuie să negocieze varianta finală a reformelor, un proces care se va întinde pe parcursul a aproximativ doi ani.
- Etichete:
- ue
- consiliul european
- energie verde
- schimbari climatice
- emisii de gaze cu efect de seră
- certificate de emisii
- reducere emisii gaze