Un cimitir de avioane din miezul Angliei trăieşte o adevărată revoluţie. Constructorii de avioane au redus în aşa măsură preţurile, încât astăzi avioanele sunt retrase din activitate după un număr mic de ore de funcţionare. În multe cazuri, aparatele devin chiar mai profitabile prin reciclare decât dacă ar zbura.
„Cele mai valoroase părţi a unei aeronave sunt motoarele, care ajung uneori până la 80 - 90% din valoarea avionului. În ziua de azi, când un avion mai vechi este retras din serviciu, componentele sale aduc mai mult venit decât dacă avionul ar fi în exploatare”, a explicat Mark Gregory, preşedinte al Air Salvage International.
În mod normal, un avion iese la pensie după 25 de ani. Acum, însă, avioane foarte bune sunt retrase chiar şi la 15 ani.
„Până acum am demontat peste 500 de aeronave în toată lumea. Nu lucrăm doar aici. În medie, sunt cam 50 de avioane pe an doar aici, la Aeroportul Cotswold. Lucrăm în acelaşi timp şi în alte locuri, avem o echipă de băieţi care lucrează la Atena, iar, după ce termină, va pleca în Turcia pentru un alt avion”, a mai spus Mark Gregory.
Peste 95 la sută din piesele unui avion din noua generaţie pot fi reciclate. Fiecare componentă are nevoie de o documentaţie proprie, care constituie într-un fel paşaportul său. Pentru un Boeing 737, dezmembrarea poate dura şi o lună jumătate.
„Este destul de trist pentru că, evident, atunci când vin aici sunt aeronave pe deplin funcționale și pot transporta pasageri peste tot, le-am luat toate actele. Nu e ca și cum am avea de-a face o epavă, acestea sunt aeronave pe deplin funcționale. Unele dintre cele pe care le-am văzut aici sunt foarte, foarte frumoase”, a mai afirmat preşedinte al Air Salvage International.
Ținta companiei pentru viitorul apropiat este să valorifice un avion dezmembrat în proporţie de 100 la sută.