Declarația unică 2025. Românii nu mai sunt obligați să declare veniturile estimate. Schimbări propuse de ANAF și la plata impozitelor
Declarația unică 2025 (formularul 212) trebuie depusă anual de către persoanele care obțin sume de bani din activități independente sau investiții și care datorează impozit pe venit și contribuții sociale de sănătate obligatorii, potrivit Codului fiscal. Față de ceilalți ani, în 2025 sunt schimbări în ceea ce privește calculul taxelor și impozitelor. Termenul limită pentru depunere forumularului 212 este până la 25 mai inclusiv
Ordinul ANAF 7.015/2024 a fost publicat în Monitorul Oficial în ultima lună a anului 2024. Noua versiune a declarației unice poate fi folosită de către persoanele fizice pentru declararea impozitului pe veniturile realizate şi a contribuţiilor sociale datorate pentru anul 2024 (contribuția la pensii, CAS, respectiv contribuția la sănătate, CASS).
Totodată, formularul 212 poate fi folosit și pentru declararea CASS (contribuția la sănătate) datorată de către persoanele fizice care optează pentru plata contribuţiei în cursul anului 2025. În acest caz, baza de calcul va fi egală cu 6 salarii minime brute pe țară, indiferent de data opțiunii.
Ce este declarația unică și cine trebuie să o depună
Declarația unică este un formular (212) care trebuie completat de românii care au obținut venituri independente (care nu au fost angajați pe baza unui contract individual de muncă) ori venituri din contracte de drepturi de autor, din investiții precum dividente, chirii, criptomonede sau dobânzi bancare.
Declaraţia se completează şi se depune şi de persoanele fizice care nu realizează venituri, dar care optează pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate. Termenul de depunere este 25 mai
Potrivit ANAF, declarația unică se poate depune astfel:
- În termen de 30 de zile de la data începerii activității/încheierii contractului între părți, în cazul contribuabililor care încep o activitate în cursul anului fiscal sau al celor care obţin venituri din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare pentru care impunerea este finală şi care nu au avut, până la acea dată, obligaţia depunerii declaraţiei unice;
- până la data de 25 mai (inclusiv) a anului următor celui de realizare a veniturilor în vederea declarării venitului realizat şi stabilirii/definitivării impozitului anual pe venit şi a contribuţiilor sociale;
- până la data de 25 mai (inclusiv) a fiecărui an, pentru stabilirea şi declararea impozitului pe venitul estimat/norma de venit a se realiza în fiecare an fiscal, precum şi pentru declararea şi stabilirea contribuţiilor sociale datorate;
- până la data de 25 mai (inclusiv) a anului următor celui de realizare a veniturilor, sub sancţiunea decăderii, în cazul exercitării opţiunii privind destinaţia unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul datorat pe venitul net anual impozabil/câştigul net anual impozabil stabilit;
- în termen de 30 de zile de la data încetării activității/rezilierii contractului între părți. În cazul contribuabililor care încetează o activitate în cursul anului fiscal sau al celor care obţin venituri din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare pentru care impunerea este finală şi care nu au avut, până la acea dată, obligaţia depunerii declaraţiei unice.
Contribuabilii care realizează venituri din activități independente şi/sau din activități agricole, silvicultură şi piscicultură pentru care impozitul se determină în sistem real şi care în cursul anului fiscal îşi încetează activitatea, precum şi cei care intră în suspendare temporară a activității, potrivit legislaţiei în materie, au obligaţia de a depune la organul fiscal competent declaraţia, în termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.
Ce se întâmplă dacă depui declarație unică cu date eronate. Se mai poate corecta formularul?
Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice poate fi corectată de contribuabili din proprie iniţiativă, ori de câte ori informaţiile actuale nu corespund celor din declaraţia depusă anterior. Se va depune o declarație rectificativă în condiţiile prevăzute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
Declaraţia rectificativă se întocmeşte pe acelaşi model de formular, bifându-se cu X căsuţa/căsuţele:
- "Declaraţie rectificativă privind capitolul I" sau
- "Declaraţie rectificativă privind capitolul II", completându-se, după caz, capitolul I
- "Date privind impozitul pe veniturile realizate şi contribuţiile sociale datorate pentru anul ..." şi/sau
- capitolul II "Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România şi contribuţiile sociale datorate pentru anul ..."
Declaraţia rectificativă se completează înscriindu-se toate datele şi informaţiile prevăzute în capitolul supus rectificării, inclusiv cele care nu diferă faţă de declaraţia iniţială/anterioară.
Schimbări fiscale propuse în 2025 pentru declarația unică
A crescut salariul minim pe economie de la 1 ianuarie 2025
Dacă pentru veniturile din 2024, contribuțiile s-au calculate pornind de la valoarea salariului minim brut de 3.300 de lei, în 2025 salariul minim a fost majorat. Astfel, plafoanele pentru contribuții sociale, CAS și CASS, se calculează la salariul minim brut de 4.050 lei. Majorarea salariului duce, automat, la creșterea sumelor datorate ca impozite și contribuții.
Cota de impozit pe venit rămâne 10% și în 2025
Contribuția de asigurări sociale de sănătate (CAS, pensie) este de 25% și în 2025
Persoanele fizice care obțin venituri din activități independente sau din drepturi de proprietate intelectuală sunt obligate să plătească contribuție de asigurări sociale dacă obțin venituri nete a căror valoare cumulată este cel puțin egală cu 12 sau 24 de salarii minime brute pe țară, în vigoare la data de 1 ianuarie 2025.
Contribuția de asigurări de sănătate (CASS) este de 10%
Contribuția de asigurări sociale de sănătate se calculează de către contribuabili și reprezintă 10% din baza anuală de calcul. Baza de calcul a CASS o reprezintă venitul net realizat, care nu poate fi mai mai mare decât plafonul de 60 de salarii minime pe economie. Astfel, în 2025, plafonul maxim de plată a CASS este de maxim de 24.300 de lei pe an.
Venituri din chirii declarate în formularul 212
În cazul veniturilor din cedarea folosinței bunurilor, propunerea pentru stabilirea venitului net anual este astfel:
- Deducerea unei cote fixe de 20% din venitul brut;
- Impunere prin reținere la sursă - veniturile provenite din contracte de închiriere plătite de persoane juridice sau entități cu obligația de a ține evidență contabilă vor fi supuse reținerii la sursă, impozitul fiind considerat final.
- Eliminarea sistemului real - posibilitatea de determinare a venitului net în sistem real, bazat pe datele din contabilitate, a fost eliminată.
Un aspect important este anularea regulii celor 5 contracte. Mai exact, veniturile din mai mult de cinci contracte de închiriere nu mai sunt considerate venituri din activități independente.
Noutăți în declarația unică 2025
Noua versiune a declarației unice va fi folosită de către persoanele fizice pentru declararea impozitului pe veniturile realizate și contribuțiile sociale datorate pentru anul precedent, 2024. Modificările la declarația unică vin în contextul Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și măsuri specifice pentru digitalizare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative. (Legii 296/2023, al OUG 115/2023 și al recentei OUG 128/2024).
Proiectul de lege propus prevede eliminarea unor sarcini administrative din declarația unică precum:
- Renunțarea la declararea veniturilor estimate. Contribuabilii nu vor mai fi obligați să depună declarația unică pentru estimarea veniturilor și a obligațiilor fiscale în cursul anului fiscal.
- Stabilirea veniturilor realizate. Declararea veniturilor efective și stabilirea obligațiilor fiscale pentru 2025 se va putea face, dacă proiectul se aprobă, până la 25 mai 2026.
Eliminarea deductibilităților din declarația unică 2025
Pentru aparatele de marcat electronice fiscale, costul achiziției acestora nu mai poate fi dedus din impozitul anual datorat.
Contribuabilii nu vor mai putea aloca suma de 3,5 % din impozitul anual (direcționarea impozitului) pentru entități nonprofit, unități de cult sau burse private, decât din impozitul pe veniturile din salarii.
Declarația unică 2025 se depune online
Declaraţia se depune, prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, respectiv:
- prin intermediul serviciului "Spaţiul privat virtual", disponibil pe portalul www.anaf.ro;
- prin intermediul serviciului "Depunere declaraţii", disponibil pe portalul www.e-guvernare.ro pe baza certificatului digital calificat;
- în format hârtie, direct la registratura organului fiscal sau prin poştă, cu confirmare de primire.
Editor : C.S.
- Etichete:
- anaf
- proiect de lege
- declaratia unica
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News