În câţiva ani, România poate deveni o ţară dependentă nu doar de gazul rusesc, ci şi de petrolul de la Răsărit. În timp ce ţiţeiul extras de la noi poate fi exportat, şoferii sunt nevoiţi să cumpere carburanţi din import. Gigantul Gazprom are deja zece staţii în România, două deschise vineri, şi are în plan să extragă petrol din vestul ţării.
România este prima ţară din Uniunea europeană în care Gazprom îşi deschide benzinării. Vineri, ruşii au tăiat panglica pentru două noi staţii pe autostrada Bucureşti - Piteşti.
Gazprom, una din cele mai mari companii din lume, nu va face concurenţă reţelelor de benzinării cu preţuri mici de la noi. Doar OMV şi Agip aveau benzină mai scumpă decât Gazprom la pompele aflate în primii 50 de kilometri de pe autostradă, în timp ce motorina Gazprom este a doua în topul preţurilor.
Din spaţiul ex-sovietic, în maşinile româneşti
În benzinăriile din ţară ajunge tot mai mult petrol din spaţiul ex-sovietic. În plus, Rusia şi Kazahstan deţin două din cele trei rafinării încă funcţionale din ţara noastră şi sute de staţii ca cele deschise vineri de Gazprom.
Marea Neagră este traversată de zeci de vapoare încărcate cu petrolul ţărilor care şi-au deschis benzinării în românia. Din Azerbaidjan, Kazahstan şi Rusia, ţiţeiul ajunge în Constanţa, iar de aici în rafinăriile Petromidia şi Petrotel. Kazahii de la Rompetrol deţin cea mai mare rafinărie din România, iar ruşii prelucrează petrolul la Ploieşti. Şi azerii au deschis 15 staţii în nord-vestul ţării, iar săptămâna viitoare vor mai deschide una la Piatra Neamţ. Planurile lor sunt însă mult mai mari, pentru că vor să ajungă la 300 de benzinării.
Planurile Gazprom
Gazprom vrea să construiască o conductă de la Constanţa la Pancevo, în Serbia, ca să transporte ţiţeiul spre rafinărie. De acolo, benzina şi motorina vor ajunge mai uşor în vestul României, unde sunt cele mai multe benzinării deţinute de ruşi. Tot din vestul ţării, Gazprom vrea să extragă ţiţei, iar compania va investi 300 de milioane de euro în următorii doi ani pentru a scoate petrol din solul României.
Dacă planurile companiilor de la est de România vor continua, atunci numărul benzinăriilor deţinute de companiile din Austria, Ungaria şi Italia va fi tot mai mic. În schimb, ruşii, azerii şi kazahii vor domina această piaţă. În acest moment, benzinăriile deţinute de ex-sovietici sunt mai multe decât cele ale vesticilor.
Business Club