De ce s-a scumpit atât de mult cafeaua
Dacă sunteți iubitor de cafea, ați observat. De câțiva ani prețul ei se duce doar în sus. Politico a mers pe “drumul cafelei” și face o analiză a acestei industrii . Este o conjunctură de factori, de la atacurile rebelilor din Yemen, la deciziile luate din vârful pixului la Bruxelles. Mai adăugați apoi cursul euro-dolar, schimbările climatice, pandemia, războiul din Ucraina și începeți să vă faceți o idee. Prețul laptelui s-a dublat. Beți cappuccino, nu-i așa?
Vă mai amintiți de vremurile bune când puteai intra în cafeneaua ta locală pentru un espresso cu doar 1 euro? Italienii își amintesc. La Roma, Milano sau Napoli, muncitorii se grăbeau să intre în barul din cartier și să bea o cafea de 1 € înainte de a pleca la serviciu.
Și acesta era prețul mediu pentru o cafea, chiar și în perioada pandemiei Covid. Dar, în ultima vreme, acest obicei drag a devenit mai scump. Un espresso costă în prezent aproximativ 1,20 EUR în Italia, spre marea nemulțumire a dependenților de cafeină din această țară iubitoare de cafea.
Nu este vorba doar de Italia. Prețul cafelei a crescut peste tot, arată datele agenției europene de statistică. Probabil că nu trebuie să vă spunem asta.
Există tot felul de motive. În primul rând, inflația normală, care a făcut ca aproape totul să fie mai greu de suportat - de la electricitate la bere, la chemarea unui instalator sau angajarea unei lucrătoare sexuale - deoarece țările au cheltuit pentru a scăpa de pandemie și s-au confruntat apoi cu războiul din Ucraina, care a dus la creșterea costurilor energiei și a problemelor lanțului global de aprovizionare.
Dar a existat și o furtună perfectă de alți factori care au lovit cafeaua acolo unde o doare:
Atacurile dronelor subacvatice
Rebelii houthi din Yemen au făcut ravagii în Marea Roșie, vizând navele de marfă.
Din ce în ce mai mult, transportul maritim a fost redirecționat în jurul Capului Bunei Speranțe din Africa de Sud. Aceasta înseamnă timpi de transport mai lungi și costuri mai mari. Compania de transport maritim Maersk a declarat că se așteaptă ca perturbările să continue și în al treilea trimestru al anului.
Acest lucru a influențat prețul cafelei din Vietnam - cel mai mare producător mondial de cafea din soiul Robusta. (Consum mondial: 40 % din totalul cafelei).
"Rebelii Houthi și-au arătat capacitățile de a fi inovatori prin utilizarea nu doar a dronelor pe care le foloseau înainte, ci și a dronelor subacvatice", a declarat Oran van Dort, analist de mărfuri pentru Rabobank, o companie olandeză de servicii financiare. "Au demonstrat din ce în ce mai mult că pot produce pagube reale".
De vină sunt birocrații de la Bruxelles
Dacă rebelii din Yemen contribuie la creșterea prețurilor prin tiruri de rachete, factorii de decizie de la Bruxelles contribuie și ei la creșterea costurilor cu o simplă lovitură de pix.
Normele UE de combatere a defrișărilor intră în vigoare la sfârșitul anului. În conformitate cu regulamentul privind produsele fără defrișări, producătorii de cafea trebuie să certifice că producția lor nu a contribuit la pierderea vegetației.
Procesul de colectare a datelor este amplu - și costisitor. De asemenea, întreprinderile nu știu exact cum vor fi aplicate normele, ceea ce creează incertitudine și ar putea duce la creșterea prețurilor.
Economia de modă veche, climatul de modă nouă
Pe piața internațională, cafeaua este vândută în dolari.
Forța recentă a monedei americane față de euro a făcut-o mai scumpă pentru cumpărătorii din Europa.
Apoi, există schimbările climatice, care pot afecta toate produsele naturale.
În America de Sud, seceta a urmat unui îngheț puternic în 2021, afectând recolta de cafea din Brazilia. În Vietnam, sezonul ploios a întârziat, reducând și acolo producția. Conform unei reguli economice, atunci când un produs devine mai rar, prețul crește vertiginos.
Iar tendințele climatice pe termen lung nu sunt de bun augur pentru aprovizionare.
"Cafeaua, ca toate culturile, se confruntă cu provocări tot mai mari din cauza schimbărilor climatice", a declarat Christopher B. Barrett, economist și profesor de agricultură la Universitatea Cornell din New York.
Arabica (Consum mondial: 60 %) crește cel mai bine într-o bandă îngustă de temperaturi. Căldura persistentă dăunează culturii și scade productivitatea. Schimbările climatice înseamnă că zonele optime pentru cultivare se restrâng, a declarat Barrett.
O stradă mare mai scumpă
Pentru întreprinderile care comercializează cafea, orice majorare de preț trebuie analizată cu atenție, echilibrând costurile crescute cu nevoia de a face consumatorii să revină.
"Nu vom crește prețurile doar pentru că nu suntem siguri că clienții vor rămâne cu noi", a declarat Kiliane Huyghebaert, proprietara cafenelei chic Jackie din Bruxelles.
În urmă cu trei ani, fostul avocat devenit proprietar de afaceri a înființat cafeneaua de specialitate în inima cartierului St. Gilles din Bruxelles, la câțiva kilometri de cartierul UE.
Nu doar prețul boabelor măcinate taie din marje. Costurile cu forța de muncă au crescut, de asemenea, deoarece atunci când crește costul vieții, cresc și salariile. Acesta nu este un cost nesemnificativ, având în vedere că durează luni de zile până când un barista este instruit pentru a prepara berii speciale ale magazinului.
Și am vorbit până acum doar despre ingredientul brut. Să nu uităm că pentru cappuccino, cortados, macchiatos și toate celelalte există un alt ingredient crucial, care, de asemenea, face lucrurile mai costisitoare.
"Prețul laptelui proaspăt s-a dublat, ceea ce este o nebunie", a declarat Huyghebaert.
Maturată, curățată, uscată, prăjită, măcinată
Locul de naștere al cafelei nu este departe de Yemen și de rebelii săi cu drone subacvatice - chiar peste Marea Roșie, în Etiopia.
Arbustului de cafea îi plac climatele tropicale și altitudinea, și crește într-o centură în jurul ecuatorului.
Fructele plantei, care devin de un roșu aprins atunci când sunt coapte, sunt cele care se folosesc la prepararea băuturii calde. Acestea sunt culese, curățate, uscate, prăjite și în final măcinate și gata de utilizare.
Sună a muncă grea, nu-i așa? Ei bine, este. Terenul accidentat și înalt în care crește planta face ca mecanizarea să fie dificilă. Spre deosebire de majoritatea culturilor agricole obișnuite, cafeaua are un ciclu de creștere lung, având nevoie de trei până la patru ani pentru a ajunge la maturitate.
Acest lucru înseamnă că fermierii nu pot schimba rapid culturile sau planta mai multă cafea pentru a răspunde schimbărilor în cerere.
Brazilia este cel mai mare producător mondial de cafea, urmată de Vietnam și Columbia. Cafeaua este adesea recoltată de micii proprietari de ferme sau de persoane angajate.
Fermierii își aduc boabele la intermediarii care au cea mai mare putere de negociere. Aceștia le vând mai departe unor întreprinderi mai mari și astfel cafeaua trece prin lanțul de aprovizionare până ajunge la companiile de consum cu care consumatorii europeni sunt cel mai familiarizați.
Din punct de vedere istoric, aceasta a fost o zonă predispusă la exploatare, a declarat Miguel Gamboa de la Rainforest Alliance.
Acesta locuiește în Guatemala și lucrează în domeniul certificării cafelei de peste 20 de ani, contribuind la asigurarea respectării standardelor sociale și de mediu de către lanțul de aprovizionare cu cafea.
În prezent, producătorii sunt mai conștienți de ceea ce se întâmplă în lanțul lor de aprovizionare: "Acest lucru a fost ca o schimbare atunci când am început să spunem: "Bine, știți de unde provine cafeaua dumneavoastră? Știți ce se întâmplă?""
În teorie, agricultorii beneficiază de creșterea prețurilor. Dar nu este întotdeauna atât de simplu, a declarat Monika Firl, consilier principal pentru cafea la Fairtrade International.
Mulți agricultori se bazează pe împrumuturi pentru a finanța investițiile în cultivarea recoltei anuale, rambursându-le după ce aceasta este vândută. Acest lucru îi pune la un pas de faliment printr-o investiție greșită.
"Acest tip de salturi dramatice în sus și în jos pe o perioadă atât de scurtă de timp sunt rele pentru afaceri pentru toată lumea, dar fermierii sunt cei care sunt cei mai vulnerabili", a declarat Firl.
Perspective
Vestea bună este că, cel puțin pe termen mediu, este de așteptat ca prețurile să se tempereze, a declarat Oran van Dort de la Rabobank. Fermierii sunt stimulați să aducă mai multă ofertă pe piață.
În plus, se estimează că producția de cafea va fi excedentară anul viitor, ceea ce ar trebui să contribuie la atenuarea constrângerilor legate de aprovizionare.
Așa că nu vă faceți griji, s-ar putea să vă puteți continua obiceiul de a bea cafea pentru încă o vreme. Iar dacă nu, veți fi încântați să aflați că prețul ceaiului a scăzut.
Editor : S.S.
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News