FOTO: MEDIAFAX
Autoritățile, care au reziliat contractul cu Bechtel anul acesta, au făcut publice niște anexe la contract, încheiate după anul 2004.
Contractul cu Bechetel a fost semnat în 2003, când șeful guvernului era Adrian Năstase.
Declarația lui Dan Șova potrivit căreia nu este de găsit originalul contractului inițial cu Bechtel a stârnit, la vremea respectivă, o serie de controverse.
Premierul îl sfătuise să reclame la Parchet lipsa contractului original.
Departamentul pentru Marile Proiecte de Infrastructură a depus o plângere la DNA în care reclamă neglijență în serviciu privind protecția informațiilor clasificate. În plângere se afirmă că această neglijență ar putea produce pagube României care să depășească un milion de euro.
Procurorii DNA vor trebui să stabilească cine se face vinovat de pierderea contractului, întrucât plângerea nu vizează o persoană sau o instituție anume.
Prim-vicepreşedintele PDL Anca Boagiu, fost ministru al Transporturilor, a anunţat la 7 august că a depus plângere penală la Parchetul Înaltei Curți de Casație și Justiție împotriva ministrului Dan Şova, acuzându-l că ascunde contractul original Bechtel semnat de Adrian Năstase în anul 2003 pentru a-l apăra pe fostul premier.
Cea mai scumpă autostradă
Anterior, Şova a susţinut că desecretizarea contractului cu Bechtel nu s-a făcut pentru că nu s-a găsit, la Ministerul Transporturilor, varianta originală. În replică, Boagiu a susţinut că documentul se află la etajul 2, camera 58.
Între timp, Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine a publicat unele documente declasificate referitoare la contract.
Proiectul autostrăzii Braşov-Borş, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003 şi început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat până în 2012.
Contractul a suferit în decursul timpului mai multe modificări, fiind reziliat în mai 2013, statul român urmând să plătească companiei americane 37,2 milioane de euro şi datorii de 50 milioane de euro.
Pe fondul disputelor politice iniţiate de partidele care s-au succedat la guvernare şi fără bani alocaţi de la buget, proiectul de 415 kilometri a fost derulat într-un ritm lent, iar până în prezent au fost executaţi doar 52 de kilometri.