Prima necunoscută: drumul rapid spre graniţa de vest nu are nici măcar un traseu exact pe hârtie, deşi Guvernul promite că va construi la timp Autostrada Piteşti-Sibiu.
„Ceea ce aşteptăm cu adevărat din partea Guvernului este ca autostrada să fie terminată până în 2020”, a spus Nicolas Maure, preşedintele Dacia.
Francezii de la Dacia au dat săptămâna trecută ultimatum Guvernului. Dacă autostrada nu este gata în cinci ani, renunţă la uzina de la Mioveni în favoarea celei din Maroc. Dar soarta fabricii depinde şi de pretenţiile salariale ale muncitorilor, care îi pot determina pe manageri să închidă porţile.
„Aş spune că nu este niciun pericol pentru moment. Este evident că trebuie să ajungem la o înţelegere cu sindicatele în ceea ce priveşte creşterea moderată a salariilor şi introducerea progresivă a robotizării”, a adăugat Nicolas Maure, preşedintele Dacia.
Angajaţii de la Mioveni câştigă jumătate din salariul colegilor din Franţa, dar cu 50% mai mult decât media pe economie din România. E drept însă că producţia Dacia trage din greu la exporturi, unul dintre motoarele economiei.
„Salariul mediu la Dacia este la muncitori 26 de milioane, 2.600 de lei, și în Franța 1500-2000 de euro”, a spus Ion Iordache, viceliderul sindical de la Dacia.
Un amănunt deloc de neglijat când vine vorba de profitabilitatea afacerii din România comparativ cu alte uzine ale francezilor. Salariul mediu de la Mioveni este de peste două ori mai mare decât la fabrica din Tanger, care deocamdată produce la jumătate faţă de uzina de la noi.
În plus, uzina din Maroc, care va fi cea mai mare fabrică auto a grupului Renault, are avantajul amplasării. Este lângă port, iar maşinile ajung rapid pe marile pieţe europene, care vând peste 200.000 de maşini în fiecare an. În vreme ce prin România trailerele care transportă automobilele pierd timp din cauza drumurilor proaste, până ies din ţară. O soluţie ar fi ca românii să cumpere mai multe Dacii.
„Fabrica din Mioveni are nevoie de minimum 20% din volum dedicat pieţei româneşti”, a mai spus președintele Dacia.
În prezent, piaţa auto românească este dominată de maşinile second-hand importate din vestul Europei.
Afacerile Renault
Mioveni, România
salariu mediu: 580 euro
producţie: 338.000 masini/an (Dacia Logan, Sandero şi Duster, Renault Symbol)
Tanger, Maroc
salariu mediu: 250 euro
producţie: 175.000 maşini/an (Dacia Lodgy, Sandero şi Dokker)
Bursa, Turcia
salariu mediu: 600 euro
producţie: 318.000 maşini/an (Renault Clio, Fluence şi Megane)
Top vânzări Dacia ţări (2014)
1. Franţa: 106.000 unităţi
2. Germania: 50.700 unităţi
3. Spania: 46.000 unităţi
Citiți și