Clienţii nemulţumiţi de bănci pot soluţiona litigiile fără să mai dea în judecată instituțiile bancare. Un organism nou înfiinţat se vrea a fi o alternativă la procesele împotriva bacherilor.
Noua instituție, care a început să funcționeze marți, se numește Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor din domeniul Bancar (CSALB) și este un organism și independent, apolitic, nonprofit şi de interes public. CSALB urmează să rezolve în mod echilibrat şi rapid neînţelegerile dintre bănci şi consumatori în afara instanţelor de judecată.
CSALB este condus de cinci membri de la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Asociaţia Română a Băncilor (ARB), Banca Naţională a României (BNR), un membru desemnat de asociaţiile de consumatori şi un membru independent.
În prezent, CSALB are 12 conciliatori care vor analiza dosarele şi vor putea prezenta o soluţie de stingere a litigiului. În momentul în care se înregistrează dosarele, clienţii şi băncile pot opta pentru o soluţie cu titlu consultativ sau o soluţie impusă, aşa cum se procedează, spre exemplu, în cazul curţilor de arbitraj comercial.
În cazul în care soluţia propusă de conciliatorul CSALB este acceptată de părţi în 15 zile, ea devine definitivă şi executorie. În celălalt caz, în care părţile aleg de la început o soluţie impusă, nu se mai pot retrage din procedură, iar conciliatorul dispune definitiv o decizie care dobândeşte imediat titlu executoriu.
Băncile vor finanţa cu 600.000 de euro anual Centrul. Acesta va studia fiecare caz în parte şi va propune soluţii care, dacă sunt acceptate, au aceeaşi valoare ca şi o hotărâre a instanţei.
Abia lansat, Centrul este puternic contestat însă de reprezentanţii clienţilor care susţin că va fi folosit în interesul finanţatorului - adică al băncilor. Unii consumatori spun că va exista o problemă de credibilitate a conciliatorilor, din moment ce CSALB este finanţat de bănci.
"Scopul ascuns este foarte simplu. Decât să cheltuie (băncile – n.red.) bani cu avocaţi şi cu procese, preferă să dea bani banca, se formează acest centru de soluţionare şi cheltuie mult mai puţin ca să încheie tot mai multe procese”, spune Daniel Teodorescu, iniţiator al Grupului Clienţilor cu Credite în CHF.
CSALB a fost înfiinţat prin Ordonanţa de Guvern 38/2015, intrată în vigoare în septembrie 2015 şi care a transpus în legislaţie o directivă europeană pentru soluţionarea ca alternativă extrajudiciară a litigiilor dintre instituţiile financiare şi clienţi.
Peste 10.000 de litigii între clienţi şi bănci sunt pe rolul instanţelor în acest moment. Misiunea CSALB ar fi să rezolve pe cale amiabilă, în următorul an, 10% dintre aceste conflicte.
Asociaţiile clienţilor sunt nemulţumite şi de faptul că Centrul este condus de un avocat care a lucrat mulţi ani în sistemul bancar. Reprezentanţii băncilor spun însă că vor doar ca litigiile să fie soluţionate mai repede iar deciziile să fie uniforme.
Conform legii, prin conciliere, litigiile se rezolvă în mai puţin de 90 de zile. Soluţia propusă de conciliatori trebuie acceptată sau respinsă de cele două părţi în cel mult 15 zile şi nu presupune costuri pentru clienţii băncilor. Însă, dacă aceştia acceptă oferta nu se mai pot retrage, iar soluţia are aceeaşi valoare ca o decizie executorie a instanţei.