„Preţurile au scăzut în medie cu 11% în categoriile monitorizate de noi, retailerii împreună cu producătorii menţinându-şi promisiunea făcută consumatorillor. Rezultatele nu au întârziat să apară, cele mai dinamice categorii de produse fiind cele care au redus preţul cel mai mult. Pentru cafea, de exemplu, o reducere de preţ în medie cu 15% a produselor a dus la o creştere a volumelor cu aproximativ 25% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut (1-14 iunie). Alte categorii foarte dinamice au fost carnea, brânza, băuturile non-alcoolice şi snacksurile”, arată compania, într-un comunicat citat de Mediafax.
Numărul de produse vândute în perioada 1-14 iunie este cu 12% mai mare faţă de luna mai şi cu 17% comparativ cu iunie 2014.
Studiul Nielsen reprezintă prima analiză efectuată în legătură cu efectele deciziei de reducere a TVA.
Taxa pe valoarea adăugată a scăzut la 1 iunie de la 24% la 9% pentru alimente, băuturi nealcoolice, animale-păsări vii, seminţe-plante şi ingrediente pentru prepararea alimentelor, pe tot lanţul economic, de la producţie până la vânzarea către consumatorul final.
Presa a relatat că mari lanţuri de magazine ar fi majorat preţurile la diferite alimente cu până la 30%, înainte de reducerea taxei, iar premierul Victor Ponta a reacţionat spunând că Guvernul nu poate îngheţa preţurile la mărfurile din magazine, dar poate introduce măsuri constituţionale şi europene, precum taxe speciale foarte mari, în cazul în care comercianţii nu scad preţurile la raft după diminuarea TVA.
Marii retaileri au anunţat că vor transfera integral diferenţa clienţilor, ceea ce ar fi însemnat o scădere a preţurilor de circa 12%.
Consiliul Concurenţei a avertizat retailerii că va verifica la nivel naţional evoluţia preţurilor după reducerea cotei, pentru a vedea dacă efectul este menţinut în timp.