Zboruri întârziate, dar puține despăgubiri plătite

Data publicării:
zbor

Aproape 1.200 de zboruri au întârziat cel puţin 45 de minute, în ultimele două luni, în Uniunea Europeană. Iar peste o sută de curse au avut întârzieri mai mari de trei ore. Datele apar în cel mai recent studiu al unei companii de cercetare de piaţă. Regulile UE prevăd că pasagerii pot cere despăgubiri atât pentru zborurile întârziate, cât şi pentru pierderea curselor de legătură. Deşi directiva e aplicată şi în România de 12 ani, prea puţini călători îşi cunosc drepturile.

Doar 1% dintre pasagerii români ştiu că au dreptul la o serie de despăgubiri de la compania aeriană în anumite condiţii: în cazul în care avionul are întârziere între 45-180 de minute, pentru refuzul la îmbarcare, dacă se anulează cursa.

Iar cei care îşi cunosc drepturile sunt, de multe ori, comozi.

Bărbat: Dacă ar fi undeva la un low-cost, un 50 de euro, nu cred că m-aş obosi.

Reporter: V-aţi adresa companiei aeriene?
Bărbat: Dacă mă duc la muncă şi pierd un contract de muncă sau alte chestii mai importante, vă daţi seama că da.
Femeie: Dacă sunt mai multe formalităţi... depinde.

Clienţii pot cere despăgubiri fie la compania care a operat zborul, fie la Protecţia Consumatorului. Există şi firme care preiau demersul.

Orsolya Berecz, reprezentant firmă de consiliere: Dacă un pasager primeşte 250 euro ca despăgubire, firma noastră percepe 30% din 250 de euro, adică 75 de euro. Dacă nu câştigăm cazul, nu percepem nicio taxă.

În 80% din cazuri, pasagerii au câştig de cauză şi primesc despăgubiri care, potrivit regulamentului european, ajung şi la 600 de euro, dacă e vorba despre o cursă de peste 3.500 de kilometri. Iar în situaţia în care zborurile de legătură au întârziat din cauza unor evenimente majore, companiile sunt obligate să le ofere călătorilor zbor alternativ, cazare sau transfer, dar nu şi despăbubiri în bani.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri