Prețul carburanților a devenit punct central în critica unor politicieni față de politicile Guvernului, în special în privința reintroducerii supraaccizei de șapte eurocenți.
Bugetul automobiliștilor români pare mai degrabă lovit de veniturile reduse ale acestora, comparativ cu cei din celelalte țări UE, decât de costul absolut ridicat ale carburanților sau de partea mare pe care și-o face statul la vânzarea acestora. Parcurgerea prețurilor la carburanți publicate săptămânal de către UE în Energy Oil Bulletin arată că ponderea taxelor în prețul final al carburanților, respectiv partea încasată de stat cu titlul de acciză și TVA, este printre cele mai mici din UE.
Cum stăm din acest punct de vedere. La vânzarea fiecărui litru de motorină statul încasează 53% din prețul final. Pare mult însă în Marea Britanie statul ia 65%, în Germania și Țările de Jos 56-59%, în Italia 63%. Mai puțin decât statul român încasează doar cel bulgar, respectiv 49%, Ungaria (52%), Polonia cu 51%, țările baltice 50%-51%. Grecia și Austria au o pondere similarăă cu a României, de 53%.
În privința benzinei, statul român ia 56%, procentaj apropiat de cel din Polonia (55%), Ungaria (56%), Austria (58%). Mai ”bine” stă doar Bulgaria și Estonia cu 52%. Concluzionând, față de media UE în cazul benzinei ponderea taxelor în România este cu 7% mai mică (63% media UE) și cu 4% la motorină (57% media UE).
Cum a influențat momentele 15 septembrie și 1 octombrie ponderea taxelor în prețul final. La începutul lunii septembrie, înainte de reintroducerea în două etape a supraccizei, ponderea taxelor era de 52% în cazul benzinei și de 49% în cazul motorinei sub valorile existente în Bulgaria (53% și respectiv 50%).
Foto: Ponderea taxelor în prețul final. Valorile din stânga sunt pentru benzină, cele din dreapta pentru motorină.
Într-o postare pe pagina sa de Facebook europarlamentarul Siegfried Mureșan a criticat, miercuri, reintroducerea supraccaizei. ”Prețul benzinei și al motorinei a crescut în ultima săptămână la peste 5 lei/litru, ca urmare a introducerii accizei de către Guvernul PSD - ALDE. Așa cum avertizam, companiile nu vor accepta pierderi doar pentru a acoperi găurile la buget provocate de PSD și ALDE și vor crește prețul la combustibili atât înainte de intrarea în vigoare a accizei, cât și după. Iată că acest lucru s-a întâmplat, iar prim-ministrul Mihai Tudose fuge în continuare de răspundere și nu vrea să recunoască povara pe care a pus-o pe umerii companiilor și ai oamenilor”, a spus acesta.