Ordonanţa care îngheaţă pentru şase luni preţul poliţelor RCA a fost publicată în Monitorul Oficial. Firmele de asigurări îi avertizează însă pe şoferi: peste o jumătate de an, tarifele vor creşte. Doar transportatorii au obţinut până acum, în urma negocierilor cu Autoritatea de Supraveghere Financiară, un tarif de referinţă de 7.500 de lei pentru camioane de peste 16 tone.
După ordonanţa de urgenţă prin care Guvernul cere îngheţarea preţurilor RCA pentru şase luni, încep negocierile pentru tarife. Companiile de asigurări spun că dacă RCA va fi plafonat pentru toţi asiguraţii, va fi o explozie a preţurilor după cele şase luni, în special pentru autoturisme.
„Plafonarea tarifelor la transportatori, deci subvenţionarea unor agenţi economici cu alţi agenţi economici, se va duce în preţurile pentru celelalte categorii de asiguraţi”, spune Florentina Almăjanu, director executiv al Uniunii Societăţilor de Asigurare din România.
Pe de altă parte, transportatorii spun că firmele de asigurări încarcă poliţele nu doar cu valoarea daunelor, ci şi cu cheltuieli nejustificate. În plus, din calculele lor, asigurările obligatorii ar trebui plafonate la valori mult mai mici decât sunt acum pe piaţă.
„La noi iese 1100 de euro, ştiu că la autovehiculele private, la autoturisme ieşea sub 100 de euro. Se pare că nu intră numai costurile aferente RCA-ului în sine şi costurile de administrare ale unei daune, ci intră toate cheltuielile firmei de asigurări pe care le bagă aici sub o asigurare obligatorie, că de aici se pot lua banii din piaţă”, spune Radu Dinescu, secretar general Uniunea Transportatorilor din România.
Consiliul Concurenţei a acceptat ideea unui preţ de referinţă, însă a avertizat că preţurile reglementate de stat nu trebuie păstrate pentru mult timp.
„Sunt variaţii foarte mari pentru prestaţii similare şi atunci ăsta este semnul că piaţa nu funcţionează bine. Şi atunci e rezonabil să luăm o perioadă de respiro şi să ajutăm piaţa ca în aceste 6 luni să se stabilizeze”, spune Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Preţul la care se va ajunge în urma negocierilor dintre transportatori, asigurători şi autorităţi va fi referinţa faţă de care se va aplica sistemul de bonus-malus. Adică şoferii fără accidente ar trebui să plătească mai puţin decât plafonul maxim, iar cei cu incidente în trafic vor plăti poliţe mai scumpe.