Valoarea amenzilor aplicate în timpul ediției 2018 a Black Friday a fost dublă raportat la cea din 2017, în timp ce numărul amenzilor date a fost de aproximativ trei ori mai mare față de o zi obișnuită.
Foto: Produs (calorifer electric) vândut de un magazin online din Bistrița, folosit intens (butoane șterse, ecran mătuit) și vândut ca absolut nou. În urma unei plângeri la ANPC, cumpărătorul a primit înapoi o parte a banilor plătiți
Protecția Consumatorului a oferit la solicitarea Digi24.ro mai multe informații privind amenzile aplicate cu ocazia ediției 2018 a Black Friday și a principalelor nereguli sesizate.
Potrivit acestor date, în contul zilei de 16 noiembrie 2018, au fost primite 795 de reclamații. În 2017 au fost primite de 92.400 de petiții, potrivit raportului de activitate al ANPC pe 2017, deci o medie zilnică de 253 plângeri. Numărul plângerilor primite în ziua de Black Friday 2018 a fost de trei ori peste media zilnică din 2017.
Creșterea numărului de plângeri se menține și dacă raportarea se face la ediția din 2017 a Black Friday. Atunci au fost înregistrate doar 63 de reclamații (de peste 10 ori mai puține față de 2018) și au fost date amenzi de 122.000 lei, față de 215.000 lei în 2018.
La ediția 2018 au fost aplicate 87 de sancțiuni, reprezentând 22 de avertismente și 65 amenzi.
Ponderea cea mai mare a reclamațiilor și situatiilor neconforme s-a înregistrat la Comisariatul Regional pentru Protecția Consumatorilor Prahova. Aici au fost primite 77 de reclamații, în urma cărora s-au efectuat 37 de acțiuni de control, care s-au soldat cu 2 avertismente și 7 amenzi în valoare de 107.000 lei.
Peste jumătate dintre reclamații au fost înregistrate în București. O posibilă explicație este faptul că aici își au sediul marii retaileri online. La nivelul Bucureștiului s-au înregistrat 523 reclamaţii, în urma cărora s-au aplicat 52 amenzi, în valoare de 87.000 lei.
Ce au reclamat petenții
Plângerile au vizat:
- informații neclare cu privire la perioada de desfășurare a campaniilor promoționale
- nerespectarea termenului de livrare
- produse livrate deteriorate
- răspuns întârziat al operatorului economic către consumatorii care solicită diverse informații cu privire la comenzile efectuate
- afișarea preţului de referinţă incorect
- informare incorectă privind dreptul de denunțare unilaterală a contractului
- produse comandate on-line achitate și nelivrate
- refuz primire produs returnat
- anularea comenzii fără informarea consumatorilor
- preț mai mare de Black Friday față de prețul afișat anterior
ANPC menționează că sunt 25 de reclamații, privind campania de Black Friday, în curs de cercetare.