Explicații oficiale pentru blocajele de la Fisc
O blocare a sistemului informatic al Fiscului ne-ar întoarce în timp cu şase ani, avertizează fiscaliştii. Deja aceştia reclamă întârzieri din partea ANAF-ului în procesarea informaţiilor. Se întâmplă acest lucru şi pentru că Fiscul nu are bază de date unitară. Sunt nu mai puţin de 272 de baze distincte cu care lucrează inspectorii Fiscului, dezvăluie un oficial al Ministerului de Finanţe.
-”Se întâmplă frecvent acest lucru şi bănuiesc că nu este numai sectorul 6, cred că nu este numai sectorul 6.”
- „Este, de fapt, un haţiş, o debandadă de care dânşii se prevalează şi...rezultatele le vedem pur şi simplu.”
Sunt discuţii care au loc zilnic la ghişeele administraţiilor fiscale. Ar putea avea o rezolvare dacă statul ar moderniza instituaţia care adună toate taxele şi impozitele fiscale din România. E pentru prima oară când chiar oficialii acestei instituţii admit că sistemul informatic este în pragul colapsului. Funcţionează la 99% din capacitate, în condiţiile în care specialiştii recomandă maximum 70%. Sistemul se poate bloca oricând, iar consecinţa ar fi devastatoare - datele contribuabililor s-ar putea pierde.
„Întreaga colecţie de date din ultimii 3-5 ani se află într-un sistem care este aproape de a se prăbuşi, iar toate aceste informaţii dacă s-ar pierde ar însemna, dacă doriţi, o reîntoarcere în timp la ce era ANAF-ul acum 5-6 ani,” spune Ionuţ Sas, partener în cadrul companiei de consultanţă PwC.
Chiar şi acum Fiscul lucrează cu câteva sute de baze de date, spun oficialii Finanţelor.
„ANAF-ul are 272 de baze de date distincte. Şi vreau să vă spun că la nivelul persoanelor fizice sunt situaţii în care pentru a verifica 5 ani trebuie să intri în 3 baze de date distincte. Sunt limbaje de programare diferite, o situaţie hilară şi de neînţeles,” explică Ionuţ Mişa, secretar de stat în cadrul Ministerului de Finanţe.
Probleme ANAF nu se opresc aici, spun consultaţii fiscali.
„Contribuabilii se plâng de foarte mult timp de faptul că în perioada de depunere a declaraţiilor sau a diverselor raportări serverul se blochează. Prin urmare ne punem întrebarea dacă acel server este ţinut intenţionat la acea capacitate,” precizează Adrian Benţa, consulatant fiscal.
„Aceste deficienţe pe care le-am observat în practică vin mai ales din necorelarea bazelor de date şi necorelarea la nivelul resurselor umane. Rezolvai ceva în Bucureşti dar primeai a doua zi sau peste o săptămână de la Râmnicu Vâlcea că speţa ta este în continuare nerezolvată,” adaugă Ionuţ Sas, partener în cadrul companiei de consultanţă PwC.
Fiscul are nevoie de 150 de milioane de euro pentru a-şi rezolva problemele informatice. Banii ar putea veni de la împrumutul aprobat încă din 2013 de Banca Mondială şi din fonduri europene, nu neapărat din fondurile statului, spun reprezentanţii ANAF.
- Etichete:
- erori fisc
- sistem informatic fisc
- probleme anaf
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News