Cu salarii mici şi preţuri mari faţă de Occident, românii se feresc de alimentele cu marca unor supermarketuri, chiar dacă de multe ori raportul cost/calitate este bun. Vesticii, în schimb, chiar le caută, mai ales că de multe ori sunt produse de fermieri locali.
În Spania jumătate dintre produsele cumpărate sunt marcă proprie. Mai departe, în Marea Britanie şi în Germania - avem 46% şi respectiv 45 la sută dintre alimenele şi produsele de îngrijire cumpărate. Iar noi, în coşurile de cumpărături, regăsim doar 15 la sută produse marcă proprie, fie că vorbim despre alimente perisabile, produse de îngrijire sau de curăţenie.
În Franţa unul din trei produse cumpărate este marcă proprie. Cele mai comune produse de origine franceză din supermarketuri sunt carnea - 96% din ce găsim la raft - şi produsele lactate în proporţie de 71%, relatează corespondentul Digi24, Sebastian Perju.
Astfel de produse sunt şi cu o treime mai ieftine decât cele ale unor branduri cunoscute, pentru că nu includ costuri de promovare. Românii care le-au încearcat se declară mulţumiţi.
„În general, din astea de spălat pentru vase, pentru igiena toaletelor, băilor. Și ulei şi din astea alimentare. Nu cumpăr dacă ar fi produse din carne”, spune o cumpărătoare.
„De obicei, când găsesc şi e ce mă interesează, da. Sunt bune calitativ. Cred că sunt prea puţin promovate. Lumea ştie prea puţin despre ele şi despre calitatea lor şi românul are o mentalitate puţin ciudată. Se uită la preţ. Judecă prin preţ şi calitatea”, explică un alt cumpărător.
Anul trecut, aproape toate familiile din România au cumpărat cel puţin o dată un produs marcă proprie a supermarketurilor şi au plătit în medie 13 lei.
Experţii cred că dacă ar fi magazine şi produse mai multe, ar creşte şi apetitul pentru mărfurile lipsite de strălucirea unui brand celebru.
„În Vest, majoritatea produselor pe care le găsiţi în supermarket sunt marcă privată, la noi se vinde încă foarte mult vrac. Încă mai este loc pe piaţă şi ca număr de magazine, cât şi ca teritorii şi nu se compară cu numărul de magazine care există în Vest”, susține Cătălina Aldea, consultant în retail.