După un an 2013 catastrofal, în care pierderile companiilor de asigurări au s-au apropiat de 1,4 miliarde de lei, în 2014, situaţia a fost ceva mai bună.
Pierderea netă a sistemului a fost de doar 35 de milioane de lei, în scădere cu 97%. Această sumă este dată de diferenţa dintre rezultatele asigurătorilor care au fost pe profit anul trecut şi ale celor aflaţi pe pierdere. Iar prăpastia dintre companii continuă să fie una foarte mare.
16 companii au înregistrat pierderi cumulate de 361 de milioane de lei, arată raportul anual al Autorităţii de Stabilitate Financiară.
Cele mai slabe rezultate au fost înregistrare de Euroins, care a avut o pierdere de 64 de milioane de lei. Uniqa Asigurări a pierdut 48 de milioane de lei, iar Gothaer 64 de milioane şi jumătate de lei.
Companiile aflate pe plus au fost 21, mai multe decât cele aflate pe pierdere. Au avut un profit cumulat de 163 de milioane de lei.
Cele mai bune rezultate au fost înregistrate de Allianz Ţiriac, cu un profit de peste 73 de milioane de lei. Pe locul al doilea au fost cei de la Metropolitan, cu un rezultat pozitiv de 50 de milioane de lei, iar podiumul a fost închis de Generali, cu un plus de aproape 40 de milioane de lei.
Pe categorii de poliţe, asigurările de viaţă au generat anul trecut un profit mare, de aproape 150 de milioane de lei. Asigurările generale, care cuprind şi asigurările auto, au generat în schimb o pierdere de 135 de milioane de lei.
Anul acesta, piaţa asigurărilor aşteaptă un deznodământ pentru Carpatica şi Astra, două companii mari, cu probleme uriaşe. Aflată sub administrarea specială a companiei de consultanţă KPMG, Astra aşteaptă un cumpărător şi are nevoie de o recapitalizare de câteva sute de milioane euro. Într-o situaţie aproape identică este şi Carpatica. Are nevoie de asemenea de recapitalizare uriaşă.
Ambele companii au început să aibă probleme în momentul în care au fost deschise dosare penale de corupţie pe numele patronilor Dan Adamescu şi Ilie Carabulea. Însă anchetele procurorilor n-au făcut decât să scoată la suprafaţă probleme structurale pe care le aveau. Acum se vorbeşte despre ideea unui mecanism de intervenţie prin care orice asigurător cu probleme ar fi practic naţionalizat, dacă nu ar fi găsită o sursă privată de capital.