Statul la stat. Companiile municipale: Angajaţi care nu vin la serviciu deşi sunt plătiţi, directori cu salarii uriaşe, bani risipiți

Toma Petcu Data actualizării: Data publicării:
cladirea primariei municipiului bucuresti
Primăria Municipiului București. Foto: Agerpres

Angajaţi care nu vin niciodată la serviciu deşi sunt plătiţi, directori cu salarii uriaşe care se ascund de presă, sute de milioane de lei cheltuiţi pe nu se ştie ce. Este doar o parte a tabloului în care îşi desfăşoară activitatea companiile municipale din Bucureşti. De pildă activitatea Administraţiei Străzilor din cadrul Primăriei Generale este dublată de nu mai puţin de trei companii. Fiecare cu sute de angajaţi şi bugete de zeci de milioane de lei. Practic, lucrurile pe care le făcea înainte o singură instituţie sunt făcute acum de patru instituţii.

Ca jurnalist, să intri în sediul unei companii muncipale este aproape imposibil. Peste tot numai uşi încuiate şi angajaţi care se baricadează prin birouri. Să ajungi să îl întâlneşti pe directorul general, este de-a dreptul o minune. Dar minunea s-a întâmplat la Compania Managementul Traficului. Din neatenţie un angajat a lăsat poarta deschisă şi... am intrat.

Toma Petcu, jurnalist Digi24: Vă salut! Aşa...

Directorul general este proaspăt numit în funcţie. Spune că ar vrea să ne acorde un interviu dar... decizia nu îi aparţine.

Director general: Alexandra, te rog, sună tu la Guvernanţă, spune că ne-am trezit cu domnii, nu ştiu de poarta a fost deschisă, dar acum dacă tot sunt aici, sunt aici, eu o să fiu foarte transparent, dacă ne este permis.

După două minute vine şi răspunsul...

Secretară: Colegii de la Guvernanţă vă recomandă ca interviul să nu aibă loc.

Compania Muncipală Managementul Traficului se ocupă de repararea semafoarelor din Bucureşti. Face exact acelaşi lucru pe care îl fac şi angajaţii Administraţiei Străzilor. Doar că unii au în grijă partea mecanică, alţii softul.

Dan Georgescu, preşedinte Sindicat ASB: A fost o vreme în care la un deranjament mergeam şi noi şi cei de la managementul traficului în acelaşi timp. Şi ajungem la faţa locului şi vedeam că este deranjament pentru noi şi ei practic veneau degaba dar erau plătiţi pentru drumul ăla pe care îl făceau.

Doi oameni plătiți pentru același lucru

Un exemplu perfect despre cum să risipeşti banii publici plătind doi oameni pentru a face acelaşi lucru. În plus, reparaţiile efectuate de Companie sunt decontate tot de Administraţia Străzilor, deci tot de Primăria Capitalei. Compania are în acest moment 100 de angajaţi dintre care 16 sunt şefi. Unii dintre ei îşi încasează salariile deşi nu trec niciodată pe la serviciu. O spune chiar directorul general.

Director general: Ăştia nu vin niciodată la servici.
Reporter:
Sunt membrii Consiliului de Administraţie sau...
Director general: Nu. Sunt angajaţi, consilieri de-ai doamnei şi aşa mai departe, care nu vin niciodată. Eu mă chinui de două săptămâni să găsesc soluţii să îi dau afară. Şi o să râdeţi că din punct de vedere legal... atât de al dracului este Codul Muncii că e aproape imposibil să dai un om afară de la stat.

Compania Municipală Parking Bucureşti. Anul acesta are un buget de aproape 17 milioane de lei şi o organigramă cu 452 de posturi. În 2019 salariul directorului general a fost de 19.308 lei, lunar... După înfiinţare, a preluat exploatarea parcărilor de la Administraţia Străzilor. Direcţia Parcaje din cadrul Administraţiei continuă să funcţioneze şi ea, în paralel, deşi zecile de angajaţi nu prea mai au ce face.

Dan Georgescu, preşedinte Sindicat ASB: Avem 90 de muncitori care practic stau degeba. Bine, în sensul că... stau degeba, noi facem inventarierea parcărilor, descoperim nişte parcări noi, înfiinţate doar cu dreptul de avizare nu şi de exploatare, de către cei de la Companie şi atunci noi trebuie să le inventariem, să le facem tot dosarul.

„Toţi banii pe care noi ca municipalitate îi luăm din parcări se duc în salarii către oamenii ăştia”

Toţi banii obţinuţi din taxele de parcare nu mai ajung în bugetul municipalităţii, ci rămân în contul Companiei.

Nicuşor Dan, primarul Capitalei: Administraţia Străzilor funcţiona cu un aparat şi interpunându-se şi compania muncipală, aparatul s-a mărit şi toţi banii pe care noi ca municipalitate îi luăm din parcări se duc în salarii către oamenii ăştia.

Am mers la sediul instituţiei pentru a vedea cum se cheltuiesc aceşti bani. Conducerea ne-a ţinut aproape o oră la poartă. Motivul, pe cât de hilar, pe atât de absurd. Nu se puteau hotărî dacă trimit pe cineva să stea de vorbă cu noi, sau nu.

Paznic, Compania parcări: Vă roagă să mai aşteptaţi un pic, să se ia o hotărâre.
Reporter: Cine?
Paznic: Conducerea.

Deci conducerea trebuie să ia o hotărâre dacă vine cineva până la noi să ne întrebe ce vrem. O hotărîre importantă de altfel.

Reporter: Este absurd, stăm în gangul ăsta de o jumătate de oră, adică...
Paznic: Vă cred dar...
Reporter: Măcar să ne spună că nu vine nimeni.
Paznic: Dacă vreţi, mai însist o dată, dar mai mult de atâta nu pot să fac.
Reporter: Păi, şi cât o să stăm aici? Stăm toată ziua aici?
Paznic: Habar nu am.

Au trecut 45 de minute de când aşteptăm în faţa porţii să vină cineva la noi, măcar să îi spunem ce dorim, este timpul să plecăm pentru că nici nu o să vină nimeni. Cam asta este atitudinea unor oameni care până la urmă sunt plătiţi cu bani publici.

Nicușor Dan: Toate companiile de care am vorbit trebuie să fie desfiinţate şi ăsta este angajamentul politic

În paralel cu Admnistraţia Străzilor funcţionează şi Compania Străzi, Poduri şi Pasaje, o instituţie cu un buget de aproape 43 de milioane de lei şi 377 de posturi. Anul trecut, numai pentru indemnizaţia directorului general s-au cheltuit peste 265 de mii de lei, iar recompensarea membrilor din Consiliul de Administraţie a costat aproape 343 de mii de lei. Practic şi angajaţii companiei şi cei ai administraţiei fac acelaşi lucru: repară străzi. Doar că unii se ocupă de lucrările mai mari iar ceilalţi doar de plombarea drumurilor, acolo unde mai apare vreo gaură.

Gabriela Firea, fost primar general al Capitalei: Nu au rămas, cum mincinos s-a spus în campanie, să spunem 300 de angajaţi la administraţia străzilor şi alte 300 de angajaţi la compania de străzi, m-aţi înţeles? Deci la administraţie a rămas un nucleu cu foarte puţine persoane care coordonează activitatea şi practic dau comenzile pentru realizarea acelor lucrări şi angajaţii care lucrează efectiv sunt cei din companii.

Nicuşor Dan, primarul general al Capitalei: Toate companiile de care am vorbit trebuie să fie desfiinţate şi ăsta este angajamentul politic atât al meu cât şi al majorităţii din Consiliul General. Nu vorbim aici de evident de STB şi Termonergetica.

Compania îşi are sediul într-o clădire de birouri privată. Conducerea a refuzat orice dialog şi a pus paznicul să ne dea afară.

Dialogul, refuzat, iar reporterul dat afară din clădire

Paznic, Compania străzi: Deci, poftiţi, este o intituţie privată şi vă rog nu...
Reporter: Doamnă, este o instituţie publică care are sediul aici chiar dacă plăteşte chirie la dumneavostră.
Paznic: Deci... (Ne închide uşa în nas).
Reporter: Cam aşa se reacţionează când vrei să vorbeşti cu directorul unei companii publice.

Anul trecut, Instanţa a decis definitiv că înfiinţarea companiilor municipale s-a făcut ilegal. Ele însă, continuă să existe şi să înghită miliarde de lei din bani publici.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri