Ryanair, cel mai mare low-cost european, ar putea scoate anul viitor linia aeriană națională din top 3, după ce aceasta a pierdut în toamnă a doua poziție în favoarea low-cost-ului local Blue Air.
Ambițiile celui mai mare operator low-cost european sunt cuprinse în raportul privind liniile low-cost din Europa Centrală și de Este în 2017 realizat de SeeNews, centru de studii economice dedicat regiunii. Țările analizate sunt: Albania, Bosnia Herzegovina, Bulgaria, Croația, Macedonia, Moldova, Muntenegru, România, Serbia și Slovenia.
Potrivit raportului, cele mai mari creșteri în regiune pe piața zborurilor low-cost sunt întâlnite în Bulgaria și România. Piața românească a înregistrat în 2016 cel mai mare volum de pasageri transportați, respectiv 11 milioane, fiind urmată de Bulgaria cu nouă milioane pasageri și Croația cu aproape opt milioane pasageri. Potrivit OAG Schedule Analyser, creșterea traficului în Bulgaria a fost de 25,4% în 2016 și de 21,6% în România anul trecut, comparativ cu majorări în jurul a 12,9% înregistrate de Polonia și Ungaria.
România are un potențial uriaș, cu doar 0,66 pasageri la locuitor, față de o medie UE de 1,7 pasageri, spun oficialii companiei irlandeze.
Raportul menționează că în 2016 piața românească a înregistrat o creștere de 20% în termen de capacitate. Blue Air, singura companie low-cost regională (Ungaria cu Wizz Air nu este inclusă în studiu), și-a planificat anul trecut o creștere de capacitate cu 74%, la 3.8 milioane pasageri. În primele patru luni creșterea înregistrată a fost de 60%.
Compania va depăși Tarom în termeni de capacitate programată în condițiile în care în toamna anului trecut a depășit capacitatea de operare a Tarom, ajungând la 25 de aeronave față de 21 aeronave linia aeriană națională.
Compania națională a renunțat recent la două aeronave Airbus A310 de capacitate sporită. Consumul mare de carburant al acestora, consecință a uzurii acestora fizice și morale, face ca cele două aeronave să nu aibă nicio șansă în fața aeronavelor moderne ale concurenței pe rute transatlantice sau către China.
În ceea ce privește Ryanair, SeeNews notează că, la doar doi ani după intrarea pe piața românească, compania irlandeză are deja o treime din capacitatea existentă pe piață.
Din punct de vedere al capacității disponibile, prima poziție la indicatorul cotă de piață este deținută de Wizz Air (31,4%) urmată de Tarom (19,9%), Blue Air (19,1%) și Ryanair (8,3%).
Ryanair și-a planificat să deservească în 2018 2,6 milioane pasageri de la și către cele patru aeroporturi, respectiv București, Timișoara, Oradea și Craiova, și a anunțat ambiția de a ajunge la 10 milioane pasageri în 2020.