RAPORT: Retailerii au implementat o variantă GDPR ”mioritică”
Data publicării:
Introducerea legislaţiei GDPR a avut un impact serios asupra modului în care retailerii online îşi pot derula afacerile, iar 2019 ar putea aduce probleme pentru cei care nu au implementat măsurile în mod corespunzător, amenda primită de Google fiind un semnal în această privinţă, a anunţat, luni agenţia de e-commerce ContentSpeed.
În ianuarie, Commision Nationale de L’informatique et des Libertes (CNIL), instituţia de supraveghere privind protecţia datelor din Franţa, a amendat Google cu 50 de milioane de euro pentru încălcarea regulilor europene privind protecţia datelor şi transparenţa în sistemul de operare Android.
Schimbările legislative la nivel european privind protecţia consumatorului care au apărut în ultimii ani au influenţat afacerile retailerilor online, iar efectele acestor schimbări se vor resimţi şi în 2019, potrivit ContentSpeed.
”În România, majoritatea companiilor au implementat o versiune «mioritică» a ceea ce prevede GDPR. Multe companii s-au bazat pe faptul că nu există norme foarte clare şi suficienţi angajaţi la autoritatea însărcinată cu controlul conformităţii. Google tocmai a primit o amendă de 50 milioane euro pentru nerespectarea prevederilor GDPR. Deci, procesul abia începe”, a declarat Business Development Manager al ContentSpeed, Doina Vîlceanu.
Ea a atras atenţia că sunt multe companii care-şi derulează afacerile în online şi care au crezut că pot scăpa cu un singur pop-up disclaimer cu mesajul ”acest site foloseşte cookies”, dar nu este deloc suficient.
”Multe companii au mers în continuare pe avertizările de tip pop-up, dar vor trebui să revină şi să efectueze modificările necesare privind consimţământul explicit pentru diferitele tipuri de cookies utilizate de site şi pseudonimizare, adică anonimizarea datelor colectate”, a explicat Doina Vîlceanu.
Totodată, ea consideră că implementarea corespunzătoare a normelor GDPR nu va fi singurul factor care va influenţa ecommerce-ul românesc, ea atrăgând atenţia şi asupra digitalizărilor, automatizărilor, a cerinţelor tot mai ridicate ale clienţilor în a relaţia lor cu magazinele online B2C şi B2B.
În plus, clienţii au început să dicteze tendinţele. Tot mai multe persoane încep să comande online produse din diverse nişe, au cerinţe tot mai ridicate legate de serviciile care aduc plus valoare, sunt mai informaţi, iar retailerii trebuie să fie atenţi la aşteptările lor, potrivit lui Vîlceanu.
”Acum câţiva ani, online se comandau cu precădere electronice şi electrocasnice. Acum au explodat produsele de larg consum şi cele alimentare. Ceva de neconceput până de curând. Clientul se aşteaptă ca livrarea să fie promptă, preferabil şi gratuită. Prin urmare, vocea consumatorului devine tot mai relevantă”, a spus Doina Vîlceanu.
Ea consideră că firmele ar trebui să dezvolte comunităţi în jurul propriului brand, să asculte şi să comunice intens cu proprii clienţi.
În plus, la nivel global, încă din 2017 a început trendul în rândul marilor retaileri să închidă magazine fizice şi să redistribuie bugetele către canalul de vânzări online. În România, magazinul online este încă în competiţie cu deschiderea unei locaţii fizice, potrivit lui Vîlceanu.
”Urmează să se propage acest val de conştientizare şi la noi. Cu siguranţă, marii retaileri vor înţelege că online e mai ieftin, iar veniturile generate de acest canal de vânzare sunt similare cu ale unei locaţii de top din mall, costurile fiind la nici 10% din cele ale unei locaţii fizice. Acest trend se va accentua o dată cu creşterea numărului de cumpărători online”, a spus Vîlceanu.
Directorul general al eMag, Iulian Staciu, spunea, în cadrul GPeC, că întreaga piaţă de retail din România este estimată la aproximativ 45 de miliarde de euro, în 2018, ceea ce înseamnă că piaţa de e-commerce (3,5+ miliarde euro) reprezintă circa 8% din total retail, în creştere semnificativă faţă de 5,6% în 2017 şi circa 4% în 2016.