TAROM vrea încă patru avioane. Nu intenţionează să le cumpere, ci doar să le închirieze. Airbus sau Boeing, de preferat noi, dar nici prea vechi n-ar fi de lepădat. Asta după ce pentru anul trecut erau promise patru aeronave noi în flota TAROM, dintre care compania a cumpărat doar două, luate pentru că flota companiei turceşti Pegasus Airlines nu mai avea nevoie de ele. În plus, erau promise încă trei aeronave de mare capacitate care să opereze zboruri către China şi Statele Unite, însă şi acestea au rămas tot la stadiul de dorinţă. Pe de altă parte, TAROM, compania care de 10 ani este pe pierdere, are prea puţin spaţiu financiar pentru investiţii, în condiţiile în care un avion nou costă undeva la 50-60 de milioane de dolari.
TAROM plăteşte lunar 375.000 de dolari pentru cele două avioane închiriate anul trecut pe o perioadă de 10 ani. La acestea s-ar adăuga ratele pentru încă patru. Asta în condiţiile în care operatorul naţional a estimat pierderi pentru anul trecut de 45 de milioane de euro. Şi asta nu ne spune decât că achiziţia celor două avioane Boeing nu a prea schimbat situaţia, cu toate că ni se transmitea că încep să producă bani. În plus, cheltuielile cu personalul sunt de circa 50 de milioane de euro pe an.
TAROM operează 23 de aeronave cu cei aproape 1900 de oameni, în timp ce Blue Air are 25 de aeronave în dotare, cu circa o mie de angajaţi.
TAROM a coborât pe locul 3 ca număr de pasageri transporaţi şi a închis curse pe rute preluate de companiile low-cost.
Una dintre problemele operatorului naţional este chiar indecizia - nu ştie exact ce avioane trebuie cumpărate. Şi nu de puţine ori a primit reproşuri pentru flota pestriţă pe care o are, de la 3 producători diferiţi. Are un amestec de ATR-uri, Airbus-uri şi Boieng-uri. TAROM ar reduce semnificativ costurile de mentenanţă dacă s-ar decide să achiziţioneze de la un singur producător.
Acum apare din nou indecizia. Airbus sau Boeing. Însă pretenţiile sunt mari. Nu trebuie să fie mai vechi de 6 ani, să aibă o capacitate de pâmă la 190 de locuri, scaunele să fie subţiri, cu tapiţerie din piele.
Reînnoirea de urgenţă a flotei operatorului naţional apare chiar şi în programul de guvernare. Se doreşte achiziţia în rate a 27 de aeronave moderne cu un consum scăzut de combustibil şi poluare fonică cât mai redusă, în perioada 2018 - 2020, dar şi uniformizarea flotei de avioane, care ar reduce mult costurile. Finanţarea ar urma să fie asigurată prin fondul suveran de dezvoltare, aflat în pregătire. Problema este că o astfel de schemă nu doar că este păguboasă, dar poate fi considerată ajutor de stat de autorităţile de concurenţă europene.