Netflix şi Amazon Prime, platforme de streaming video, ar putea fi obligate să aibă cel puţin 30% conţinut european. Oficialii de la Bruxelles caută să înăsprească regulile, astfel încât şi industria de pe continent să câştige de pe urma acestor giganţi care activează în statele-membre. E un fel de offset digital. E încă un semn că Uniunea Europeană caută să reglementeze atent noile modele de business care cresc pe zi ce trece şi care şi-au construit un model de business care, la prima vedere, pare greu de urmărit şi fiscalizat. Dacă nu se mişcă rapid, Uniunea Europeană riscă să piardă sume uriaşe din taxe, din impozite. Există câteva precedente şi procese pe rol.
Europarlamentarii au definitivat un acord preliminar care avantajează direct statele membre în care sunt deja prezente platforme de streaming video precum Netflix şi Amazon Prime. Ţările vor avea posibiliatea să le ceară acestor giganţi americani să includă în oferta lor filme, seriale sau producţii TV autohtone sau să investească direct în dezvoltarea acestora. În prezent, legea e favorabilă acelor companii care, chiar dacă nu au un sediu fizic într-o ţară europeană, cetăţenii acesteia au acces la serviciile oferite.
Intenţia ar fi ca 30% din conţinutul oferit de aceste companii să fie produs în Europa. Şi e vorba de câştiguri uriaşe. Pentru anul acesta, Netflix are în plan să investească până la 8 miliarde de dolari în conţinutul propriu. Dacă oficialii de la Bruxelles îşi ating scopul, o bună parte din această sumă se va duce în industria europeană de producţii cinematografice. Este o formă de protecţie a acestui sector, mai ales că Netflix caută să-şi sporească prezenţa în Europa.
Platforma americană de streaming video anunţa recent că se va concentra şi mai mult pe Europa printr-o serie de titluri noi aflate în producţie în ţări precum Franţa, Italia, Germania sau Olanda. Dar se extinde şi pe alte căi. Presa internaţională susţine că americanii sunt în discuţii avansate pentru a prelua compania franceză de producţie cinematografică EuropaCorp, al cărei cofondator e cineastul Luc Besson.
În baza aceluiaşi acord preliminar, companiile precum Netflix vor funcţiona după aceleaşi reguli precum canalele clasice de televiziune, nu doar în privinţa conţinutului, ci şi a timpului alocat pentru reclame şi plasare de produse. În acest fel, se doreşte protecţia consumatorilor, în special a minorilor.
Chiar dacă acordul mai are nevoie de câteva etape procedurale până să primească votul final în Parlamentul European, direcţia Bruxelles-ului este clară. Comisia Europeană, la rândul ei, se pregăteşte să taxeze cu 3% veniturile realizate în blocul comunitar de giganţi IT precum Google, Facebok şi Apple. Indiferent unde sunt obţinute profiturile, încasările vor fi impozitate. Vor fi generate, în acest fel, venituri anuale de până la 5 miliarde de euro. Marile companii americane prezente în Europa au fost acuzate că plătesc impozite prea mici prin redirecționarea profiturilor către state cu fiscalitate redusă, cum ar fi Luxemburg și Irlanda.