Guvernatorul BNR a dat bancherilor miercuri câteva sfaturi mari și late privind relaționarea publică, fără a se sfii să atace presa care este ”în căutare de senzațional, la fel ca pretutindeni”.
Primul sfat dat de guvernator bancherilor este să comunice mai bine cu populația. Unul dintre exemplele date este cel al ROBOR – dobânda interbancară care ar fi treaba băncilor nu a BNR.
”Înainte vreme, presa scria zi de zi despre cursul de schimb. Acum e cu ROBOR-ul. Care, repet, e un produs al Dvs, al pieței bancare, nu al BNR. Dar a ajuns problema noastră, a BNR. Dumneavoastră trebuie să explicați cum e cu ROBOR-ul, nu noi. Noi îl calculăm, dar în baza datelor oferite de Dvs”, le-a spus miercuri Guvernatorul BNR celor peste 150 de bancheri adunați în sala de conferință a Institutului Bancar Român, unde are loc conferința ”Banking Compliance Summit”.
Intervențiile monetare masive ale BNR din ultima lună au ținut însă sub control creșterea dobânzii de referință.
Bancherii trebuie să comunice serios fără bla-blauri care domină media, a spus Isărescu, potrivit Hotnews.ro. Unul dintre exemplele date de Isărescu la capitolul aberații juridice este legea dării în plată.
„Nu să lăsați bla-bla-urile care au dominat media. Nu acuzăm aici media, ea caută senzaționalul și asta nu doar în România ci peste tot în lume (...) Rețelele sociale joacă un rol extrem de important și dacă nu știi să le folosești în sprijinul tău, ești pierdut din start”, spune Isărescu.
Isărescu avertizează: Apar escrocii, apar aberațiile
Guvernatorul a ținut să avertizeze bancherii că omenirea intră intr-o perioadă de reglementare în care onorabilitatea bancherilor contează din ce în ce mai mult. ”Conformitatea trebuie să pornească de la valorile fundamentale ale unei instituții- fie că e vorba de banca centrală sau de bănci comerciale. După o perioadă de de-reglementare (cam din anii 80 până la criza trecută) vine o perioadă de re-reglementare. Vine din nou valul reglementării. Nu spun că suntem într-o perioadă de supra-reglementare, dar e clar că piețele se reglementează”, consideră Isărescu.
”Apar aspecte noi- onestitate, onorabilitate, refacerea încrederii și reputația băncilor. Nu doar în România, ci în toată lumea, reputația sistemelor bancare e la cote scăzute. S-au făcut și greșeli. Într-un anume fel privești lucrurile când ești sus și altfel când ești jos.
Nu suntem într-un punct de glorie ci într-o perioadă de regres a reputației și încrederii.”, crede Isărescu.