Nicolae Demetriade, fost director general al companiei Tarom, menționează câteva probleme pentru care cumpărarea celor două aeronave Boeing 737-800 nu va fi de mare ajutor.
Foto: flyawaysimulation.com
Primul motiv menționat de Demetriade este chiria mare plătită de companie pe cele două aeronave. Nivelul acesteia nu a fost făcut public de către linia aeriană și de către Ministerul Transporturilor, însă informațiile neoficiale pe această temă nu lipsesc. ”E foarte bine că și-au mărit capacitatea dar problema se pune de-abia de acum încolo. Ce se va întâmpla? Fiindcă ei vor plăti o chirie destul de mare pe care nu o comentez, probabil sunt date tehnice strict ale companiei”, a declarat el într-un interviu RFI.
Plata unor sume importante, peste nivelul pieței, plătite de Tarom pentru leasingul aeronavelor, a fost confirmată pentru Digi24.ro, zilele trecute, de către oficiali din Ministerul Transporturilor.
Costurile mari vor obliga la restructurare. Problema este cu atât mai critică cu cât tradițional gradul de încărcare al aeronavelor Tarom este unul mic, sub 70%. ”Vor plăti o chirie mare fără să aibă o încărcătură suficientă și niște tarife care să acopere costurile respective. Atâta timp cât ei nu fac o restructurare și rămân cu aceleași costuri mari, le e greu să intre într-o competiție cu celelalte companii aeriene”, spune Demetriade.
O altă problemă riscă să fie configurația aeronavelor. Acestea au fost comandate inițial de către Pegasus, un low-cost din Turcia. Liniile low-cost nu oferă clasa business, iar locurile sunt relativ înghesuite, spre deosebire de o linie națională ce oferă un minim de confort oricărui pasager. ”Va fi configurația pe care o comandaseră inițial cei de la Pegasus, care au cedat sloturile respective. Se orientează spre un alt segment de piață Având numai configurație de low cost, va fi o problemă când se vor trimite aceste avioane pe anumite destinații, unde vor fi și pasageri de business class”, spune el.
În istoria sa Tarom a făcut și alegeri nefericite. Una dintre acestea a fost achiziția a patru aeronave Airbus A318-111 cu o capacitate de puțin peste 100 de locuri. Capacitatea mică a dus la costuri unitare ridicate pentru transportul pasagerilor. Este relevant faptul că majoritatea liniilor aeriene europene folosesc pe cursele continentale aeronave cu o capacitate în jurul a 200 de locuri pentru a obține costuri scăzute.
Citește aici ”Culisele achiziționării celor două aeronave Boeing de către Tarom”