Dennis Muilenburg, CEO-ul companiei Boeing, a declarat, într-o conferință de presă, că sistemele de siguranță ale avioanelor 737 MAX au fost construite corect și a afirmat că piloții nu au respectat în totalitate procedurile Boeing pentru prevenirea defecțiunii care, cel mai probabil, a dus la prăbușirea avionului Ethiopian Airlines, pe 10 martie, relatează CNN. Un avion 737 MAX al companiei Lion Air s-a prăbușit în condiții similare, în luna octombrie.
Declarațiile CEO-ului ar putea stârni și mai multe controverse, în condițiile în care ancheta în cazul prăbușirii avionului din Etiopia a arătat că piloții au încercat în mod repetat să preia controlul manual al aeronavei, fără succes însă. Prăbușirea Boeingului 737 MAX a dus la consemnarea la sol a tuturor acestor avioane, la nivel mondial.
Sistemul MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), care ar trebui să redreseze unghiul de atac al avioanelor în cazul în care există riscul de a intra în vrie, ar fi factorul comun în prăbușirea celor două aeronave. Sistemul MCAS îndeplinea toate criteriile de siguranță, susține Muilenburg.
„Când am creat aceste sisteme, luăm în calcul faptul că avioanele se află sub controlul piloților”, a spus acesta, adăugând că Boeing nu a găsit nicio eroare tehnică în sistemul MCAS.
Cu toate acestea, CEO-ul Boeing a recunoscut că este de datoria companiei să elimine orice riscuri: „Am găsit deja o metodă pentru a îmbunătăți siguranța avioanelor. Știm că există această legătură între cele două accidente aviatice și putem remedia problema”.
Oficialii etiopieni care au investigat accidentul aviatic din martie spun însă că piloții au făcut tot ce le-a stat în putință pentru a evita prăbușirea. Când avionul a început să se încline cu botul în jos, piloții au dezactivat sistemul MCAS și au încercat să preia manual controlul. Însă pentru că nu au reușit, au decis să reactiveze sistemul MCAS, ceea ce a provocat înclinarea și mai abruptă a aeronavei, care s-a prăbușit la doar 6 minute de la decolarea de pe aeroportul din Addis Ababa.
Boeing se află într-o criză fără precedent, după ce toate avioanele 737 MAX au fost consemnate la sol. Săptămâna trecută, veniturile companiei au scăzut cu 21% în primul trimestru din 2019, iar valoarea companiei a scăzut cu 10% la bursă.