Airbus Helicopters spune că un contract cu statul român este esenţial pentru demararea producţiei la noua fabrică de la Ghimbav. Primul elicopter ar putea fi produs în 2018. Francezii, în luptă cu americanii de la Bell pentru înlocuirea elicopterelor Puma. Americanii ar putea produce componente sau asambla la fabrica din Braşov elicopterul de atac Viper, dacă Guvernul va decide să cumpere acest aparat.
Airbus Helicopters va produce primul aparat la noua fabrică de elicoptere de la Ghimbav, inaugurată anul trecut, cel mai devreme la finalul anului viitor, dacă obţine suficient de repede numărul de comenzi necesar pentru lansarea producţiei, grupul francez vizând în special un contract pentru înlocuirea flotei de elicoptere Puma ale armatei, potrivit declaraţiilor reprezentanţilor grupului, făcute în faţa jurnaliştilor români, în cadrul unei vizite oficiale în România. Un înalt oficial al Airbus Helicopters are programată o întâlnire cu premierul Sorin Grindeanu, după ce şi o delegaţie a grupului american Bell Helicopter a avut, recent, întâlniri cu oficialii români.
Principalul atu pe care francezii de la Airbus Helicopters îl scot în evidenţă este faptul că au construit deja o uzină nouă la Ghimbav pentru a produce elicoptere atât pentru România, cât şi pentru export, ceea ce ar contribui la economia României.
În schimb, americanii de la Bell ar fi dispuşi, din informaţiile disponibile, să construiască în România doar unele părţi ale elicopterelor, aparatele fiind, practic, importate în mare parte de la producătorul american.
În toamna anului trecut Bell a anunţat că a semnat un memorandum de înţelegere cu IAR Ghimbav privind elicopterul de atac Viper. Compania americană nu a spus explicit că posibila colaborare cu IAR este condiţionată de achiziţia aparatului de zbor de către armata română. Amercianii au precizat însă că elicopterul Viper ar fi un candidat puternic pentru acoperirea nevoilor de tehnică militară ale României.
Noua fabrică a Airbus Helicopters de la Ghimbav a fost inaugurată în septembrie 2016 și are o capacitate maximă de 15 elicoptere pe an.
"Nu pare mult, dar în realitate este. 15 elicoptere (pe an) reprezintă mult. Dacă iei în calcul următorii 30 de ani, pentru că investiţia este pe 30 de ani, sunt 450 de elicoptere. Este mult, mai ales în cazul unor elicoptere de această dimensiune şi complexitate. Pentru a produce 15 elicoptere, avem nevoie să avem vizibilitate pentru următorii patru-cinci ani", a declarat Olivier Michalon, vicepreşedinte senior pentru Europa în cadrul Airbus Helicopters, într-o discuţie cu jurnaliştii români.
Reprezentanţii Airbus Helicopters spun că orice comandă din partea României poate fi o opţiune, fie din partea Armatei sau a Ministerului de Interne, dar se gândesc în primul rând la înlocuirea elicopterelor Puma ale aviaţiei militare, dintr-o generaţie veche de 45 de ani, chiar dacă unele au fost modernizate la standadul SOCAT.
"Dacă te uiţi la necesităţile din României - şi nimeni nu ştie mai bine decât ministerele despre numărul necesar de elicoptere -, estimarea noastră este că, pentru modernizarea întregii flote militare (a României n.r.), este nevoie de 40-50 de aparate", a spus Michalon.
Reprezentanţii Airbus Helicopters spun, însă, că modernizarea flotei de elicoptere militare se poate face în timp.
"Poate fi un prim contract, de cinci elicoptere pe an pentru România, iar celelalte zece elicoptere pe an (din capacitatea uzinei, n.r.) vor fi acoperite de piaţa de export", a explicat Michalon. Elicoptere costă în medie 20 milioane euro, însă prețul final al unui aparat depinde de echipamentele instalate şi de numărul de aparate comandate.