Mediul economic dificil al țării a blocat activitatea companiilor la nivelul ultimilor zece ani. În total sunt active aproximativ 500.000 de firme pe piața autohtonă, numărul acestora fiind relativ constant, chiar și în ciuda creșterii economice din ultimul deceniu cu aproximativ 32%. Dacă scalăm însă dimensiunea mediului de afaceri la populația existentă, România are în prezent al doilea cel mai mic număr de companii active la 1000 de locuitori din Europa.
În plus, aproximativ jumătate din veniturile și profiturile raportate de toate companiile din economie sunt concentrate în realizările celor mai mari o mie de firme active. Este un exemplu clar că antreprenoriatul românesc rămâne subdezvoltat și nu reușește să supraviețuiască pe o piață care oferă mai multe vulnerabilități decât avantaje.
În fiecare an din ultimul deceniu s-a păstrat același rezultat. Cele mai mari o mie de companii active în România concentrează aproximativ jumătate din veniturile raportate de toate firmele din economie, arată o analiză realizată de analistul Iancu Guda. Acest lucru ne arată că pătura de mijloc a economiei este foarte slabă, ceea ce duce la o capacitate redusă a sistemului economic de a absorbi șocurile din timpul unor schimbări majore, precum modificări de taxe, creșteri de dobânzi sau fluctuația șomajului.
În România sunt în prezent aproximativ 500.000 de firme. 90% dintre acestea sunt însă microîntreprinderi, iar 70% sunt atât de mici încât nici măcar nu au acces la creditare. Este un semn clar al unei economii slab capitalizate, cu peste două treimi dintre companii care trăiesc de pe o zi pe alta, fără rezerve financiare şi cu slabe șanse la finanţare externă.
Vulnerabilitatea mediului de afaceri este alimentată și de un alt factor major - creştere economică dependentă de consum. Această dependenţă se observă şi din distribuţia celor mai mari companii active în România în funcţie de sectorul de activitate. Jumătate dintre veniturile marilor jucători sunt concentrate în comerţul cu ridicata şi cu amănuntul, adică în consum. De asemenea, acești lideri de piață au avantaje pe care antreprenorii la început de drum nu le au - o vizibilitate mai mare asupra industriilor în care activează, dar și un portofoliu mai bogat de clienți datorită maturității. Potrivit analizei realizate de Iancu Guda, vârsta medie a celor mai mari 1000 de companii este de 19 ani, aproape dublă faţă de durata medie de viață a unei firme obișnuite. Experienţa companiilor mari din piaţă le fac pe acestea să simtă mai bine evoluţiile din economie, iar deciziile acestora pot fi semnale pentru toate societăţile.
De aceea este important de analizat cum se poziționează aceste firme într-un mediu economic dificil. Comportamentul financiar al liderilor de piață în anul 2018 ne arată cum acestea sunt tot mai precaute şi dau semne că se pregătesc pentru vremuri mai grele.
Analizele arată o tendinţă accentuată a marilor jucători de diminuare a datoriilor, de păstrare a capitalizării la un nivel ridicat, iar cele mai multe au amânat deja investițiile importante, limitându-se la cele strict necesare.