De la începutul anului Compania de Drumuri și Autostrăzi (CNAIR) nu a definitivat niciun kilometru complet de autostradă. Volumul lucrărilor efectuate în perioada ianuarie-mai pe sectoarele în lucru poate fi însă echivalat cu cel necesar realizării de la zero a 10 kilometri de autostradă.
Calcule realizate de Digi24.ro pe baza stadiilor fizice ale lucrărilor la autostrăzile în lucru, în perioada ianuarie-mai, arată că CNAIR și constructorii angajați au efectuat un volum de lucrări egal cu cel necesar realizării a 10 kilometri de autostradă. Cifra este total nesatisfăcătoare în condițiile în care anul trecut nu a fost predat traficului niciun kilometru. Pentru acest an ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, promite 90 kilometri de autostradă însă lucrările sunt departe de a fi terminate. Avansul cel mai mare este la lotul 3 Lugoj Deva, respectiv 76.80%, care are 21,14 kilometri.
Dar cum se calculează kilometrii echivalenți? Se ia în calcul lungimea unui sector și progresul fizic al lucrărilor. Spre exemplu un avans de 10% al stadiului fizic pe un sector de 10 kilometri ar fi echivalent cu efectuarea integrală a lucrărilor la un kilometru de autostradă.
Deoarece la realizarea unui kilometru de autostradă lucrările efectuate sunt total diferite unele de altele, spre exemplu săpături, așternere piatră, asfaltare, marcaje rutriere, realizare de lucrări de artă, pentru a calcula stadiul fizic compania recurge la o medie ponderată a tuturor lucrărilor făcute la un proiect. În calculul mediei unele tipuri de lucrări au o pondere mai mare decât alte tipuri.
Cei mulți kilometri echivalenți de autostradă au fost realizați pe al doilea lot din Sebeș - Turda, respectiv 3.031 metri, în timp ce cei mai puțin au fost făcuți pe Gilău - Nădășelu, respectiv 82 de metri de autostradă.
Restul tronsoanelor, nemenționate mai jos, s-au aflat la stadiul de 0% sau, pur si simplu, pe acestea lucrările nu au avanasat cu nici măcar un metru.