Foto: driveeuropenews.files.wordpress.com
Aceasta după ce, invocând lupta împotriva dumpingului social și protecția angajaților, statul francez a impus ca toți conducătorii auto ce operează pe teritoriul acestei țări, chiar și doar câteva zile, să fie plătiți cu salariul minim pe economie din Franța.
Potrivit legii franceze, criticate acum de către Comisia Europeană ca fiind anti-concurențială, angajatorii trebuie să se asigure că perioada de odihnă săptămânală normală a șoferilor, de cel puțin 45 de ore, nu va fi efectuată în cușeta camionului. Francezii consideră că astfel firmele est-europene de transporturi atacă principiile concurenței din Franța și oferă condiții sociale nedemne angajaților. Amenda pentru nerespectarea acestei obligații de către angajator este de 30.000 de euro și un an de închisoare. Sancțiunea se aplică și angajatorilor ce plătesc șoferii în functie de kilometrii parcurși și/sau de volumul de marfă transportată.
Notificările Copmisiei Europene par a fi însă fără efect, iar statele continuă să aplice prevederile apreciate drept anti-concurențiale, profitând de slăbiciunile Bruxelles-ului. Potrivit unui comunicat al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Comisia Europeană a mai hotãrât trimiterea unui scrisori suplimentare de notificare formalã a Germaniei, dupã ce în urma discuțiilor cu autoritãțile germane în urma deschiderii procedurii de infringement în luna mai 2015 nu s-a ajuns la o soluție amiabilã.
”Trebuie să ținem cont că de peste un an de zile este deschisă o procedură de infringement împotriva Germaniei, iar până acum nu s-a luat nicio măsură concretă. Vrem decizii finale din partea Comisiei Europene care să ne demonstreze că legislația europeană în domeniul transporturilor rutiere se stabilește la Bruxelles, nu la Paris sau Berlin”, spune Radu Dinescu, secretar general UNTRR.
Asociația patronală a organizat pe 31 mai 2016 un protest la sediul reprezentanței Comisiei Europene din România cu scopul a atrage atenția asupra impunerii abuzive a legilor salariului minim din Franța (MACRON) și Germania (MiLoG) transportatorilor rutieri. Proteste similare au fost organizate de cãtre asociațiile transportatorilor rutieri în alte 10 capitale europene.
UNTRR a organizat, în data de 14 iunie 2016, împreunã cu asociațiile operatorilor de transport rutier internațional din alte 10 state membre UE precum și din 3 țãri non-UE - ANTRAM (Portugalia), ASTIC (Spania), AEBTRI (Bulgaria), CESMAD BOHEMIA (Republica Cehã), CESMAD Slovacia (Slovacia), ERAA (Estonia), LATVIJAS AUTO (Letonia), LINAVA (Lituania), MKFE (Ungaria), ZMPD (Polonia), AITA (Republica Moldova), ASMAP-UA (Ucraina) și TOBB (Turcia) - un protest în fața Comisiei Europene exprimând nemulțumirea industriei de transport rutier cu privire la lipsa de acțiune a Comisiei Europene fațã de escaladarea mãsurilor protecționiste în cadrul UE, precum legile salariului minim din Franța (MACRON) și Germania (MiLoG) impuse abuziv transportatorilor rutieri strãini.
Totodatã, 11 miniștri ai transporturilor din Bulgaria, Cehia, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, România, Slovacia și Slovenia au semnat o scrisoare comunã adresatã Comisarului European pentru Transporturi, Violeta Bulc, și Comisarului European pentru ocuparea forței de muncã, afaceri sociale, competențe și mobilitatea forței de muncã, Marianne Thyssen, prin care îndeamnã Comisia Europeanã sã ia mãsuri urgente împotriva mãsurilor protecționiste adoptate în ultima perioadã de țãri precum Germania sau Franța care restricționeazã libera circulație a mãrfurilor și a serviciilor în interiorul Uniunii Europene.
Legile naționale care impun salarii minime transportatorilor, precum MiLog –Germania (intrată în vigoare la 1 ianuarie 2015) și Macron – Franța (care va intra în vigoare la 1 iulie 2016), legile naționale adoptate de Franța și Belgia (2014) care interzic șoferilor profesioniști efectuarea odihnei sãptãmânale normale în vehicul sau regulile naționale privind cabotajul și transportul internațional în Danemarca și Finlanda (2013) sunt bariere împotriva transportatorilor rutieri români și est-europeni și afecteazã pilonii de bazã ai Uniunii Europene – libera circulație a mãrfurilor și serviciilor, spun transportatorii români.
”Interpretãrile naționale diferite ale legislației UE în domeniul transporturilor rutiere și practicile naționale de control neuniforme ale statelor membre conduc la discriminarea transportatorilor români atunci când opereazã în alte state membre, aceștia riscând amenzi foarte mari pentru nerespectarea unor reguli naționale ale altor State, prin faptul cã legislația acestora nu le este cunoscutã”, spune UNTRR.