Programul Operaţional Sectorial Transport 2007-2013 asigură finanţarea unor proiecte strategice pentru România în domeniile rutier, feroviar şi naval. Dintre cele 11 companii beneficiare, cele mai importante sunt CNADNR şi CFR SA, precizează Mediafax.
Comisia Europeană a decis ridicarea presuspendării ca urmare a implementării de către Autoritatea de Management (AM) POS-Transport a tuturor măsurilor dispuse prin scrisoarea de întrerupere plăţi (din iunie 2012) şi scrisoarea de presuspendare (decembrie 2012).
„AM POS-Transport are un buget, din fondurile structurale, în valoare de 4,5 miliarde euro. (...) AM POST are autorizate, în prezent, cheltuieli în valoare de 1,2 miliarde lei, care urmează să fie transmise Autorităţii de Certificare şi Plăţi, pentru decontare din bugetul UE”, se arată în comunicatul transmis de Ministerul Transporturilor.
Ministerul precizează că în decembrie 2012, la nivelul POS-Transport era implementată doar o singură măsură dintre cele dispuse de către Comisia Europeană, iar în perioada martie - aprilie 2013, fosta conducere a CFR SA nu a derulat nicio procedură de achiziţie publică, blocând astfel implemetarea procedurilor operaţionale necesare procesului de evaluare a achiziţiilor publice.
„Acum, principalul nostru obiectiv îl reprezintă asigurarea unui nivel cât mai ridicat de absorbţie din bugetul alocat POS-T, în valoare de 4,5 miliarde euro, pentru perioada de programare 2014-2020” , a declarat în comunicat ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu.
Relu Fenechiu declara la finele lunii martie că la momentul respectiv, prin POST T este contractată aproape 80% din suma aferentă perioadei 2007-2013, iar până la finele anului se va ajunge la 100%.
Pe de altă parte, nivelul de absorbţie al fondurilor este de aproximativ 10%.
Deblocarea POS T a fost unul din obiectivele strategice ale ministrului Transporturilor, alături de privatizarea CFR Marfă.