2016 ar putea fi un an bun pentru magazinele din România. Cifra de afaceri în comerţ ar putea creşte cu 7% anul acesta, conform unei prognoze realizate de GfK. Acesta este şi motivul pentru care tot mai multe supermarketuri şi hipermarketuri vorbesc despre extinderea reţelelor pe care le au în ţara noastră.
În Uniunea Europeană afacerile magazinelor ar urma să crească anul acesta în medie cu doar 1%. România înoată aşadar împotriva curentului, alături de alte state precum Suedia sau Spania în care este aşteptată de asemenea o întărire mult peste medie a comerţului.
Însă, aceste evoluţii sunt influenţate şi de comportamentul de consum.
GfK spune că europenii au încă de anul trecut mai mulţi bani la dispoziţie pentru cumpărături după ce costurile cu energia şi carburanţii au scăzut, iar veniturile au crescut în multe ţări. Totuşi, ponderea comerţului în totalul cheltuielilor e în scădere şi a ajuns la 30%.
Potrivit GfK, europenii au cheltuit banii în plus pe călătorii, activităţi recreative şi servicii şi mai puţin în magazine. În România însă, comerţul joacă un rol mult mai important.
Datele Institutului Naţional de Statistică arată că în ultimul trimestru al anului trecut, achiziăţiile de mâncare şi produse nealimentare au reprezentat peste 45% din totalul cheltuielilor unei gospodării.
Scăderea taxei pe valoare adăugată pentru alimente, urmată de o scădere a TVA pentru restul produselor au încurajat şi mai mult comerţul. Consumatorii au cumpărat fie produse mai multe, fie produse de o calitate mai bună pe care le-au evitat când taxa generală pe valoare adăugată era 24%.
Creşterea comerţului în România anul acesta cu 7% ar urma să vină şi pe fondul unei scăderi cu 0,2% a preţurilor.
Comisia Europeană prognozează că ţara noastră va fi una dintre cele 4 care vor întregistra inflaţie negativă în 2016. Dintre ele, doar în Slovenia preţurile ar urma să scadă mai mult, cu 0,3%. Asta în vreme ce, la nivelul întregii Uniuni Europene, mărfurile şi serviciile se vor scumpi cu 0,5% ca urmare a politicii ceva mai expansive a Băncii Centrale Europene și relansării economice.