De vină sunt în principal întârzierile mari pe care compania feroviară le înregistrează. În prezent circa 4.000 - 5.000 de kilometri de cale ferată permit viteze de peste 100 de km/oră. Cu toate acestea, dispariţia unor elemente de pe un tronson de cale ferată intens circulat poate duce la întârzieri în lanţ.
Cel mai bun exemplu este cel al drumului Bucureşti- Constanţa. Oamenii fac aproape şase ore din Capitală până la mare, pentru că reprezentanţii CFR nu reuşesc să înlocuiască echipamentele furate de pe calea ferată, pentru a scoate restricţiile de viteză.
Pe toate rutele importante există concurenţă din partea autocarelor şi microbuzelor care prin durata călătoriei, preţ, dar şi prin confortul oferit reuşesc să fure clienţii de pe calea ferată.
În plus, din '90 încoace, parcul auto al românilor s-a triplat, iar mulţi au renunţat la călătoriile cu trenul pentru a se deplasa cu maşina personală. Iar cei care călătoresc des pe rute foarte lungi preferă să ia avionul, decât să piardă o zi întreagă pe drum.