9000 de angajaţi, 800 de locomotive, 38.000 de vagoane - din care doar jumătate mai funcţionează - şi o cotă de piaţă într-o continuă scădere. Pentru CFR Marfă, Grup Feroviar Român a oferit 202 milioane de euro. Dacă înţelegerea este parafată prin semnarea contractului, GFR va primi la pachet şi datorii de milioane de euro către furnizori şi un mod păgubos de a face afaceri.
Scoasă la privatizare după mai bine de cinci ani de pierderi, CFR Marfă este o imagine palidă a companiei care a fost odată. Angajaţii sunt de trei ori mai puţini ca în 1998, iar actuala conducere lucrează la un nou plan de disponibilizare. Alţi 1500 de ceferişti ar urma să părăsească societatea.
Nici afacerile nu mai merg ca altădată: de la monopol pe piaţa transportului feroviar de mărfuri, a ajuns la o cotă de piaţă de sub 50%, iar aceasta ar putea scădea şi mai mult dacă pierde contractul pentru transportul cărbunelui din bazinul Olteniei. Acesta i-a adus, în ultimele opt luni, 5 milioane de euro.
Cu afaceri împuţinate, mai bine de jumătate din vagoane şi o parte din locomotive zac uitate prin depouri, iar pe linii mai circulă în jur de 15.000 de vagoane. Toate vor trece în proprietatea GFR la finalizarea procesului de privatizare.
Îngenuncheată de criză şi de incompetenţa directorilor politici, CFR Marfă a acumulat în perioada 2008-2013 pierderi în valoare de 1,64 miliarde de lei. Numai anul trecut, gaura din bugetul CFR Marfă s-a adâncit cu 400 de milioane de lei.
În vederea privatizării, multe dintre datoriile CFR Marfă au fost transformate de stat în acţiuni. Au mai rămas de achitat aproape 400 de milioane de lei către furnizori. Ca să facă rost de bani, actuala conducere a companiei a încercat de mai multe ori în ultimele luni să vândă vagoane la fier vechi.
Angajaţi CFR Marfă
- 1998: 30.554 angajaţi;
- 2013: 9053 angajaţi.
Parcul rulant al CFR Marfă
- 800 de locomotive;
- 38.494 de vagoane, din care 14.931 active.
Cifrele anului 2012
- venituri: 970 milioane lei;
- pierderi: 405 milioane lei.