Noile prevederi privind asigurările de Răspundere Civilă Auto (RCA) schimbă regulile jocului. Modificările nu sunt minore, spune Marius Vorniceanu, vicepreședinte al Autorității de Supraveghere Financiară.
Foto: GettyImages
Proiectul legii privind asigurarea RCA este unul dintre cele mai dezbătute acte normative, existând numeroase elemente de noutate, a declarat, miercuri, Marius Vorniceanu vicepreşedinte pentru asigurări al ASF, în cadrul Conferinţei de Asigurări Auto de la FIAR 2016.
"S-a constituit un grup de lucru la nivelul ASF. Am avut ca parteneri reprezentanţi ai consumatorilor, ai transportatorilor. Bineînţeles, alături de noi au fost UNSAR, UNSICAR, dar şi o serie de alte entităţi din România care au avut o contribuţie importantă", a specificat acesta, potrivit 1asig.ro.
Aceste elemente de noutate ale noului proiect de lege sunt:
1. Decontarea directă: "Persoana prejudiciată are dreptul să înainteze cererea de despăgubire către asiguratorul RCA sau către propriul asigurator RCA în cazul compensării directe, în cazul producerii unui risc acoperit prin asigurarea RCA sau către BAAR (Biroul Asiguratorilor Auto din România – n.red.), în cazul producerii unui risc acoperit de acesta în condiţiile prevăzute de prezenta lege."
Marius Vorniceanu consideră că decontarea directă poate fi introdusă cu un caracter facultativ. Iar pe măsură ce piaţa se va dezvolta şi companiile se vor alinia standardelor impuse, decontarea va fi acceptată de multe companii. Potenţialele riscuri sunt legate de creşterea costurilor, în contextul îmbunătăţirii calităţii serviciilor.
2. Posibilitatea suspendării poliţei pe perioada neutilizarii vehiculului: "Contractul RCA poate fi suspendat la cererea asiguratului care a încheiat un contract RCA pe perioada suspendării dreptului de circulaţie al vehiculului conform prevederilor legale sau pe perioada imobilizării vehiculului; în situaţia producerii riscului pe perioada suspendării contractului RCA, asiguratorul este obligat la plata despăgubirii , acesta având drept de regres împotriva persoanei vinovate de producerea accidentului; procedura suspendării se stabileşte prin reglementări comune ale Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Transporturilor şi A.S.F."
Oficialul ASF a precizat că, din punctul de vedere al asiguratorilor, acest lucru poate afecta rentabilitatea societăţilor şi punerea în aplicare poate fi destul de greoaie.
De asemenea, Marius Vorniceanu a subliniat că, în acest caz, este susţinătorul unor sancţiuni corespunzătoare pentru cei care vor circula fără poliţe RCA. "Această facilitate va fi destul de greu de aplicat chiar şi pentru proprietarii de autovehicule - persoane fizice sau juridice. Eu cred că dacă regulile sunt foarte clare şi sancţiunile sunt pe măsură, nu cred că această reglementare va avea un impact mare", a adăugat el.
3. Posibilitatea încheierii poliţei şi pe perioade mai mici: "Contractul RCA se încheie pe o perioadă de la o lună la 12 luni, multiplu de o lună, în funcţie de opţiunea asiguratului. "
Această schimare presupune modificări în sistemele IT (flexibilizarea perioadei de emitere și calculul primei), dar şi adaptarea/modificarea sistemului bonus/malus.
Marius Vorniceanu atrage atenţia ca preţurile poliţelor încheiate pe perioade mici pot creşte, ca urmare a apariţiei unor costuri suplimentare de administrare, emitere a poliţei etc.
4. Posibilitatea plăţii în rate poliţei RCA: "Plata primelor de asigurare se face integral sau în rate conform acordului dintre asigurat şi asiguratorul RCA; contractul RCA produce efecte şi în cazul în care rata primei de asigurare nu a fost plătită la termenul convenit intre asigurat/contractant/utilizator şi asiguratorul RCA, dacă asiguratorul RCA nu şi-a exercitat dreptul de reziliere a contractului RCA; contractul RCA constituie titlu executoriu pentru ratele scadente şi neachitate."
În acest caz, asigurarea este valabilă inclusiv pe perioada când asiguratul nu îşi plăteşte ratele (până la momentul rezilierii contractului).
5. Clasa bonus/malus poate lua în calcul istoricul şoferului. Posibilitatea utilizării tehnologiilor telematice: "Pentru determinarea sumei reprezentând prima de asigurare, asiguratorul RCA poate lua în calcul istoricul daunelor plătite, în ultimii 5 ani, pentru accidente produse prin intermediul vehiculului asigurat, precum şi utilizarea unor tehnologii de tip telematics.
Criteriile de aplicare pentru sistemul bonus/malus sunt cele prevăzute în reglementările A.S.F. Clasa bonus/malus poate lua în calcul istoricul şoferului şi nu numai combinaţia şofer - vehicul. Informaţiile privind istoricul şoferului sunt cele aflate în baza de date cu asigurările obligatorii de răspundere civilă auto încheiate pe teritoriul României - CEDAM."
Această reglementare asigură o acurateţe mult mai mare în cuantificarea riscului şi implică schimbări semnificative în CEDAM, inclusiv necesitatea obţinerii şi centralizării de informaţii suplimentare privind istoricul şoferului.
Marius Vorniceanu a precizat că este adeptul introducerii unei noi formule de calculare a RCA în funcţie şi de istoricul şoferului, în care să se ia în calcul şi sancţiunile din Codul rutier - amenzile de circulaţie - deoarece toate aceste reguli încălcate de şofer reprezintă riscuri suplimentare. Astfel, şoferii care un comportament necorespunzător în trafic vor fi sancţionaţi în mod corespunzător cu tarife mai mari.
De asemenea, această reglementare poate duce şi la reducerea semnificativă a numărului de accidente prin responsabilizarea şoferilor.
6. Despăgubiri pentru vătămări corporale pe baza unor tabele cu puncte traumatice: "Stabilirea despăgubirii pe cale amiabilă se realizează pe baza următoarelor criterii generale de evaluare.
Despăgubirile cuvenite persoanelor prejudiciate ca urmare a vătămării integrităţii corporale ori a sănătăţii persoanelor se evaluează pe baza punctajului obţinut prin însumarea punctelor, comunicat de către Institutul Naţional de Medicină Legală (I.M.L.) şi prevăzut în reglementările A.S.F. [...]
Stabilirea despăgubirii pe cale judecătorească se realizează pe baza probelor cu caracter medical, medico-legal, psihologic, statistic, precum şi în concordanţă cu jurisprudenţa din România."
În acest caz, punctajul pe baza tabelului întocmit de I.M.L. se utilizează pentru despăgubirea pe cale amiabilă, însă Nu există limitări imperative pentru despăgubirile pe cale judecătorească.
Marius Vorniceanu susține că dacă există un punctaj pentru a limita despăgubirile se reduc şi costurile companiilor de asigurări, ceea ce va conduce la reducerea tarifelor RCA.