Angajați ai CNADNR au postat pe Facebook imagini a ceea ce poate fi considerat cel mai prost drum național de acces spre Litoral. Sectorul în cauză este folosit de automobiliștii din Buzău și Moldova pentru a ajunge în stațiunile marine și nu a fost reparat capital niciodată.
Deși este folosit ca rută spre Litoral de către zeci de mii de automobiliști din Buzău și, în bună măsură, de cei care vin dinspre Moldova, porțiunea ialomițeană a DN2C poate fi considerată cel mai prost drum național turistic din România. Drumul în cauză leagă localitățile Buzău și Slobozia.
Angajați ai CNADNR au postat luni pe Facebook fotografii ale sectorului Grivița-Amara de pe această șosea. Imaginile arată un drum pe care o bandă nu mai are nicio urmă de asfalt sau beton, ci doar un strat de pietriș și pietre dislocate și pe care se poate merge cu cel mult 20 de kilometri la oră.
”Nu putem să vă dăm poziția kilometrică...nu există borne, la așa drum ar fi o eroare (...) nu s-au mai făcut lucrări de întreținere serioase de ani de zile (...) este un drum destul de important...toți care vin din Moldova spre Constanța intră pe acest drum....este o mare rușine a CNADNR”, scrie angajatul companiei. El a postat câteva fotografii ale așa-zisei șosele.
Digi24.ro a încercat afle explicația pentru care un drum național important, de acces spre Litoral, a stat nereparat pe întreaga durată a sezonului estival. Oficialii Direcției Regionale Constanța (DRDP Constanța) au dat explicații însă au refuzat să fie citați. Dispozițiile companiei de drumuri (CNADNR) sunt de a nu vorbi direct cu presa ci doar prin intermediul biroului central de presă, au spus ei.
Drumul în cauză n-a fost niciodată reparat integral, de la realizarea acestuia în 1987. La fel ca în cazul multor drumuri naționale de atunci, criza bitumului și dorința statului de a elimina importurile acestui material, a dus la realizarea acestui drum din beton. Acum betonul a dispărut și a rămas doar piatra aspră. ”În numeroase rânduri am propus repararea integrală a drumului însă nu sunt bani”, spune un oficial. Repararea drumului ca la carte ar presupune refacerea fundației afectate de trecerea camioanelor grele care circulă spre balastierele din zonă.
DRDP Constanța a început lucrări minime de reparare a drumului care vor fi încheiate în această săptămână. Speranțele nu trebuie să fie mari. Nu vor fi lucrări de reparație a fundației, ci lucrări de asfaltare a sectoarelor afectate ce vor include și așterneri de piatră. Porțiunea reparată va fi cuprinsă între km 67 și km 74.
Drumul n-a putut fi reparat până în toamnă căci DRDP Constanța a avut alte priorități. Au trebuit mai întâi reparate drumuri europene ce arată la fel de rău, spune oficialul DRDP Constanța.”Mai întâi trebuie reparate drumurile europene. Este ca la casă, repari acoperișul mai întâi unde plouă”, explică plastic situația acesta. Nu sunt bani, nu sunt firme care să facă lucrările căci mai întâi acestea trebuie selectate prin licitație, spune el.
Însă în timp ce DN 2C dar și alte drumuri naționale stau nereparate fiind invocată lipsa de bani, CNADNR pierde sute de milioane de euro anual. La începutul lunii august Digi24.ro a relatat că CNADNR este parte în nu mai puțin de 32 de procese desfășurate fie la Curtea de Apel București (CA București), fie la Curtea de Arbitraj de la Paris (ICC Paris), în care i se cere să plătească suplimentar, pe lângă valoarea contractelor, nu mai puțin de 1,07 miliarde lei și 196 milioane euro pe motive din cele mai diverse. Constructorii fie cer polata de dobânzi, fie invocă vremea nefavorabilă, opoziția proprietarilor de terenuri, defrișări incomplete.