În doar doi ani, ponderea mărcilor proprii în vânzările totale ale supermarketurilor din România a crescut spectaculos. Dacă în 2010 mărcile proprii reprezentau doar 3% din vânzările totale, anul trecut au ajuns să reprezinte 7%. Ca volum, vânzările alimentelor marcă proprie ale supermarketurilor și hipermarketurilor au crescut anul trecut față de 2011 cu 34%, în vreme ce vânzările mărcilor proprii nealimentare au crescut cu 36%.
Ficare mare lanț de magazine din România are cel puțin o marcă proprie. Acea marcă este vândută doar în interiorul respectivului lanț. Uneori marca proprie este aceeași cu marca magazinului, cum ar fi de exemplu produsele vândute sub brandul Carrefour. Alteori marca proprie are un nume diferit, cum ar fi produsele Delhaize și 365 din magazinele Mega Image sau Clever din magazinele Billa.
În general toate aceste produse sunt mai ieftine decât produsele celorlalte mărci. Și, cu cât diferența de preț este mai mare, cu atât vânzările sunt mai bune. Potrivit Consiliului Concurenței, mai bine de jumătate din ouăle, uleiul și carnea de pui vândute de hipermarketuri sunt mărci proprii. Făina și conservele marcă proprie se vând de asemenea bine, chiar dacă nu reușesc să depășească jumătate din vânzări.
Dublarea ponderii pe care o au mărcile proprii în vânzările totale ale lanțurilor de magazine arată de fapt presiunea pe care o pun aceste produse pe celelalte mărci de pe raft. Mai ales în condițiile în care mărcile proprii au parte de o promovare mult mai agresivă din partea hipermarketurilor. În vreme ce brandurile internaționale de produse pot face față prea mari probleme concurenței cu mărcile proprii, pentru micii producătorii români bătălia nu este chiar atât de simplă. Pentru unii producători, singura șansă de a ajunge pe raftul unui mare magazin este să înceapă să producă sub marca acelui magazin.