În 1937, dirijabilul Hindenburg a luat foc la New York și atunci a fost sfârșitul pentru utilizarea acestui tip de aparat pe scară largă.
O companie britanică a regândit conceptul. A făcut cel mai mare aparat de zbor din lume dintr-un dirijabil. Are 91 de metri lungime și cântărește doar 20 de tone. Funcţionează cu heliu inert, ceea ce înseamnă că nu poate lua foc, şi mai are un avantaj important - poate ateriza aproape oriunde găseşte o suprafaţă netedă.
Conceptul și versatilitatea aparatului au atras interesul armatei americane, care a cumpărat drepturile. Însă după patru ani a fost revândut inventatorilor. Constructorul său vrea acum să-l exploateze în scopuri comerciale.
„Aproximativ 40 la sută din portanță vine din forma aerodinamică și 60 la sută din faptul că funcționează pe bază de heliu, din faptul că e mai ușor decât aerul, iar asta este adevărata diferență de tehnologie. În final, aeronava nu poluează prea mult”, explică Chris Daniels, reprezentantul constructorului.
Față de un aparat de zbor obișnuit, dirijabilul folosește cu 70 la sută mai puțin carburanți, chiar dacă este foarte lung. Varianta maximă a aparatului, de 91 de metri față și peste 70 de milioane de euro, poate să transporte chiar și 50 de tone.
Marele avantaj al dirijabilului este că poate să se mențină în aer pâna la trei săptămâni. Asta îl face ideal pentru a transporta ajutoare în zonele afectate de calamități. Dintre companii, cele mai interesate de un astfel de aparat de zbor vor fi cele de telecomunicații și transportatorii. Aparatul ar putea fi vândut și ca o aeronavă de lux, pentru turiștii care vor să aterizeze în locuri greu accesibile din Canada sau Africa.
Pentru constructori este un pariu prin care vor să schimbe fața aviației moderne. Și printre cei care fac pariul sunt diverși investitori. Unul dintre ei se numește Bruce Dickison. E antreprenor, pilot comercial licențiat, însă a ajuns cunoscut în lumea intreagă din altă poziție - cea de solist vocal a trupei britanice Iron Maiden.