„Nu există un risc semnificativ de creştere a inflaţiei din două motive. Unu: scăderea cererii în economiile emergente şi doi: detensionarea unor punte de conflict politic, în special pe relația cu Iranul, care a dus la ieftinirea ţiţeiului. Și prognozele specialiştilor arată scăderi şi pe viitor, ceea ce va compensa eventualul impact al creşterii accizei”, spune Liviu Voinea.
„Sunt două componente ale preţului la pompă - preţul ţiţeiului şi impozitele. Dacă impozitele cresc un pic, ele sunt compensate, pe viitor, de ieftinirea petrolului”, a adăugat acesta.
Simplu, doar că realitatea e mai dură. Ministrul Finanţelor, Daniel Chiţoiu, susţine că nouă taxare ar aduce o creştere a preţurilor de circa 7-8%.
Problema este dacă petroliștii vor transferă integral costurile către consumator, accize şi taxa de infrastructură, procentele ar fi mari, 14-18%.
Cum, în acest moment, taxele au depăşit jumătate din preţul benzinei, țițeiul ar trebui să se ieftinească serios ca să compenseze.
Petrolul e cam o treime din preţul final. Deci, ca să compenseze în totalitate, petrolul ar trebui să se ieftinească, pe viitor, cu 25-30%. Adică să se ducă undeva la 80-85 de dolari pe barilul Brent.
Nu a mai fost pe acolo de când era recesiune cruntă, înainte de primăvară arabă. Când s-a ajuns la o înțelgere cu Iranul, în acest weekend, cotaţiile au scăzut, dar doar cu vreo 5%, după care au revenit. Există prognoze că bariliul de petrol se va duce spre 80 de dolari la Londra, dar într-un orizont lung de timp, iar scumpirea vine rapid.