În vreme ce conducerea Renault din România încearcă să îi convingă pe angajații de la Mioveni să accepte creșteri salariale moderate în perioada urmatoare, șeful întregului grup Renault-Nissan vine cu o alternativă interesantă. Dacă salariile tot vor crește, atunci fabrica de la Mioveni să producă mașini mai scumpe!
„Fabrica de la Mioveni poate crește, dar trebuie să ne asigurăm că această creștere nu va fi făcută în detrimentul competitivitații sale. Nu este imposibil ca într-o zi la Mioveni să se producă un model Renault, dar în acest moment nu este nevoie de acest lucru. Producem în România platforma M0, deoarece nu ar fi competitiv să o producem în Europa de Vest”, a declarat Carlos Ghosn, președintele Renault-Nissan.
Din declarația președintelui Renault-Nissan se mai poate deduce că, dacă fabrica de la Mioveni va fi potrivită pentru un model mai scump, atunci nu va mai fi profitabil să fie produse mașini Dacia acolo. S-ar ajunge într-o situație ciudată, în care Dacia, o marcă românească, nu ar mai fi produsă în România. Dar angajații ar avea salarii mai mari, apropiate de cele din Vest.
Ce salarii sunt la Mioveni
În prezent, la Mioveni, salariul mediu net al unui muncitor calificat este de aproximativ 2.000 de lei, adică 450 de euro. Un debutant câștigă 1.600 de lei. În total, 14.000 de oameni lucrează în fabrica Dacia.
Declarațiile președintelui Renault contrazic perspectiva mult mai sumbră prezentată de șeful Renault în România, Nicolas Maure. Acesta spunea la începutul acestei săptămâni că, dacă salariile vor continua să crescă la Mioveni într-un ritm alert, o parte dintre angajați vor fi înlocuiți cu roboți.
Maure mai spunea că divizia producătoare de motoare de la Mioveni face față din ce în ce mai greu concurenței cu fabrica de motoare din Turcia, unde salariile nu au crescut la fel de mult ca în România.
În plus, francezii se pregătesc să deschidă în apropierea fabricii Dacia din Maroc și o fabrică de motoare Renault. Așa că presiunea pe România va fi și mai mare. Iar din noiembrie, Dacia Logan va fi produsa și în Algeria, sub numele de Renault Symbol.
În mod clar, francezii sunt mulțumiți de fabrica din România și nu au niciun interes sa renunțe la ea. Însă o schimbare de strategie va exista în mod clar la Mioveni.