În 2011, Guvernul era în faţă unei dileme. Trebuia să decidă dacă amendează sau nu Ford Craiova. Până în luna septembrie a acelui an, fabrica trebuia să atingă un ritm de producţie de 250.000 de automobile pe an. Apoi, producţia ar fi trebuit să urce până la 300.000 de automobile. Așa scria în contactul de privatizare, iar sancţiunea pentru ratarea acestui obiectiv ar fi trebuit să se ridice la 14 milioane de euro, adică 25% din cele 57 de milioane de euro plătite de Ford pentru fabrică din Craiova. Însă, în primăvara anului 2012, contractul cu Ford a fost modificat. A fost adăugat un act adiţional, care a eliminat practic ţinta de producţie. Cei de la Ford au rămas cu un ajutor de stat de 75 de milioane de euro, mai mare decât suma dată pentru fabrică, și au promis că ţinta de 250.000 de mașini pe an va fi atinsă în 2015.
În primele zece luni ale acestui an, producţia fabricii din Craiova a scăzut cu 27%. Iar în următoarele luni, va scădea și numărul angajaţilor, cu 20%, printr-un program de disponibilizări voluntare, urmat, la nevoie, de un program de disponibilizări colective.
„Suntem toţi îngrijoraţi, supăraţi, să nu spun mai mult, asupra modului în care această conducere înţelege să-și facă datoria faţă de uzina de la Craiova, faţă de oamenii pe care îi conduc și despre a căror bunăstare nu încetează să vorbească”, a declarat pentru Digi24 Ovidiu Cioroianu, lider de sindicat la Ford Craiova.
Toate problemele pornesc de la modelul pe care au ales cei de la Ford să îl producă în România: B-Max, o mașină cochetă, care nu a avut însă succes pe o piaţă auto europeană în criză. În contractul original de privatizare al fabricii din Craiova scria foarte clar că Ford trebuie să adopte strategia potrivită prin care producţia să ajungă la 250.000 de mașini. Așadar, în ochii statului, faptul că B-Max nu se vinde nu este o scuză.
S-a vorbit foarte mult despre introducerea unui un al doilea model la Craiova. Unul mai popular, care să justifice o producţie crescută. Nu mai devreme de luna trecută președintele Ford România, Jan Gijsen, aproape că dădea ca certă venirea celei de-a doua mașini. Iar creșterea producţiei ar fi dublat numărul angajaţilor. S-ar fi ajuns la 7.000 de angajaţi, acel număr estimat inclusiv la privatizare.
Însă, prin disponibilizările anunţate miercuri, numărul angajaţilor de la fabrica din Craiova urmează să intre sub 3.000. Vor pleca oameni inclusiv de la secţia de motoare EcoBoost, cea care a reușit să funcţioneze la capacitate maximă anul trecut.
Ford Craiova susţine că a reușit, totuși, să îndeplinească una dintre clauzele din contractul de privatizare. Ar fi investit până în prezent peste un miliard de euro în România, mult peste cele 675 de milioane cerute la privatizare. Un miliard a fost și cifra de afaceri a fabricii, anul trecut. Însă cu producţia și numărul de angajaţi în scădere, Ford Craiova continuă să funcţioneze mult sub potenţial.